Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

JO:s kritik blev väckarklocka för Peter Löthman

/

Som chef för räddningstjänsten i Sundsvall fick Peter Löthman kritik av Justitieombudsmannen (JO) för att han försökte tysta en kritisk brandman.
JO:s kritik blev en väckarklocka för Löthman.
Och personligen tycker han numera det är bra att offentliganställdas rättigheter är så stora som de faktiskt är.

Annons

– Om jag uttrycker mig generellt så tror jag att som anställd i offentlig verksamhet, oavsett position, att inte alla vet hur långtgående rättigheter som man har, säger Peter Löthman, hälso- och sjukvårdsdirektör i Landstinget Västernorrland.

Löthman har tidigare varit chef för socialförvaltningen i Sundsvalls kommun samt chef för räddningstjänsten i Sundsvall/Timrå. Och det var som räddningschef som Löthman år 2003 fick kritik av JO för att han tillsammans med politikerna Lars-Erik Nyberg (S) och Lars-Erik Nordin (C) i ett brev försökte sätta munkavel på den frispråkige brandmannen Tommy Jansson.

"Interna frågor ska hanteras internt, inte i media eller i andra forum utanför våra väggar", stod det i brevet som JO ansåg bryta mot den grundlagsskyddade yttrandefriheten.

– Det var väl där det gick lite fel. Vi ville ha resonemanget i huset om det var saker som inte var bra. Det var väl det bland annat som JO:s kritik handlade om, säger Löthman

12 år senare berättar Peter Löthman att hans bild av offentliganställdas rättigheter har förändrats en hel del.

– Rent intuitivt kan man inte snacka skit om verksamheten eller göra uttalanden så att organisationen får problem. Men man har som sagt långtgående friheter som offentlighetsanställd och det behöver man påminna sig om, säger Löthman.

Är det bra eller dåligt?

– Jag tycker att det i grunden är bra. Offentlig verksamhet ska vara transparent. Det handlar om allas verksamhet och man hanterar mycket pengar. Ett sätt att hjälpa till att hålla den schysst är att det finns en insyn, säger Löthman.

Han menar samtidigt att bara för att det är tyst behöver det inte vara en dålig arbetsplats.

Men vad är faran när offentliga problem blir offentliga?

– Om man tänker sig ett företag eller en organisation så finns det en anledning att vårda sitt varumärke. Det är klart att om såna här saker påverkar varumärket är det negativt för organisationen, men då kvarstår den första funderingen: Är kritiken befogad? Ja, men då behöver kritiken komma fram, eller hur? säger Löthman.

Han tror även att offentliga verksamheter behöver bli bättre på att upplysa om de rättigheter som de anställda har i form av meddelarfrihet och meddelarskydd och att det borde ingå i introduktionen av alla nyanställda.

I så fall hade alla offentliganställda fått information på sin arbetsplats om meddelarfriheten.

Mittmedias och SR:s undersökning visar i stället att bara 16 procent av de offentliganställda i länet uppger att de informerats om meddelarfriheten.

Här kan du hitta allt från vår serie om #tystnaden.

Mer läsning