Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jõao Pinheiro utmanades om lärarlöner

/
  • Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand fick nämndsordförande Jõao Pinheiro att lova höjda lärarlöner när hon besökte Sundsvall.

Lärarbristen kommer inte att lösa sig för att lärarhögskolan kommer till Sundsvall. Det krävs högre löner också för att de ska stanna.

Annons

Det var Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand budskap till barn- och utbildningsnämndens ordförande Jõao Pinheiro när hon mötte honom, skoldirektören och skolledare på torsdagen.

Läraravgångarna är stora under den kommande tioårsperioden i Sundsvall, var tredje lärare och hälften av speciallärarna går då i pension. Det kommer att kräva många nyrekryteringar de kommande åren.

– Jag utmanade nämndsordförande att inte följa traditionen med låga löner där lärarutbildningarna finns, utan i stället gå i bräschen för att höja lärarlönerna. Han svarade ja.

– Det kan jag skriva under på, jag är för höjda lärarlöner. Vi ska titta på lärarlönerna för de är av strategisk betydelse, men kommunens ekonomi klarar inte höga löneökningar, säger Jôao Pinheiro.

Johanna Jaara Åstrand tycker att för många saknar insikten att lärarbrist innebär att det blir det brist inom alla yrkeskategorier så småningom.

Undersökningar visar att en fjärdedel av de högskolestuderande gärna skulle läsa till lärare, men har valt bort det på grund av de låga lönerna.

– I dag har en genomsnittlig lärare 16 000 kronor mindre i lön än en civilingenjör. Det behövs högre lön och fler lärare. Lönerna går det att göra något åt direkt.

Daniel Zettergren som är ordförande lokalt berättar att lärare som vill flytta till Sundsvall i dag väljer bort kommunen på grund av de låga lärarlönerna.

– När det gäller lärarlöner ligger vi över medel för de flesta kategorierna, men inte för alla, säger Jôao Pinheiro.

Sundsvalls lärarkår har både en hög sjukfrånvaro och sjuknärvaro mycket beroende på stress.

– Det blir en samvetsstress när man inte får möjlighet att göra ett så bra arbete som man skulle kunna göra. När man ser lösningarna och inte får genomföra dem då dör man en smula, säger Johanna Jaara Åstrand.

På skoldirektör Tommy Nilssons fråga om vad som krävs för att skapa bra förutsättningar i skolan blev Johanna Jaara Åstrands svar att lärarna måste få bli mer delaktiga.

När undersökningar presenteras som visar på brister så måste ledningen berätta för lärarna vad som ska göras för att komma till rätt med problemen. Och lyssna på vad lärarna säger.

– Det är brister i delaktigheten i dag. Att alla elever ska lyckas är själen i lärarhjärtat, så lärarna måste få vara med i utvecklingen.

Mer läsning