Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kanske sista säsongen för Enhörning

/
  • Kanske är det sista säsongen som skepparen Helge Nilsson kör Enhörning, vid landgången hans medhjälpare Frank Arnoldsson.
  • Oljetankern Kiisla lämnar Sundsvall för den här gången.
  • Plottret visar hur Enhörning kört runt för att bryta isen kring oljetankern.
  • Helge Nilsson är på väg att lämna livet som skeppare på isbrytaren även om han tror att han kommer att sakna jobbet.
  • Plottret visar hur Enhörning kört runt för att bryta isen kring oljetankern.
  • Oljetankern Kiisla lämnar Sundsvall för den här gången.
  • Oljetankern Kiisla lämnar Sundsvall för den här gången.
  • Kanske är det sista säsongen som skepparen Helge Nilsson kör Enhörning, vid landgången hans medhjälpare Frank Arnoldsson.
  • Helge Nilsson är på väg att lämna livet som skeppare på isbrytaren även om han tror att han kommer att sakna jobbet.
  • Genom Enhörnings ruta syns oljetankern lämna våra farvatten.
  • Helge Nilsson har fotat alla fartyg han assisterat genom drygt fyra sekler.
  • Helge Nilsson är på väg att sälja Enhörning, han känner sig nöjd på natt- och helgarbete och ständig jour. Då finns risken att det för första gången bara blir en isbrytare i Sundsvallsregionen.

Isbrytaren och bogseraren Enhörning har gått med Helge Nilsson som skeppare sedan 1967. Men nu funderar han på att sälja båten och få ledigt på helger och nätter.

Då blir det bara en isbrytare kvar i Sundsvallsområdet som alltid haft minst två i trafik.

Annons

I år kom isen tidigt. Helge Nilsson har kört Enhörning utanför Deltaterminalen sedan mitten av december. Även om isen blåst ut vid nordvästvindarna så har den kommit tillbaka när vinden vänt.

I helgen låg Bull vid kaj för reparation och då måste Helge Nilsson ut trots att han planerat att vara ledig för att fira sin sons födelsedag.

– Jag har alltid varit jour. Nu vill jag stoppa ner mobiltelefonen i någon jävla lerhög. Den är väl bra, men den har gjort jobbet mycket mera stressigt, säger den lockige och skäggige skepparen som uppnått pensionsåldern.

Nu är det is ut till Draghällan och Granön och utanför Söråkerslandet.

Enhörning mullrar ut från Tunadalshamnen med sikte på oljehamnen. Skär först genom en tunn ishinna för att sedan stångas med isflak. Den ränna som Enhörning körde upp igår har under natten frusit till och det har hunnit bildas runt fem centimeter is.

Det är den finska oljetankern Kiisla poorvo på 16 000 ton som lossat och nu ska ut från Vindskärsvarv. Enhörning kör upp isen runt omkring så att det bildas mindre flak innan avgång. Isbrytaren känns i storlek som en trehjuling bredvid en personbil men är fullt kapabel att hantera större fartyg än Kiisla.

Helge Nilsson passar på att fota. Han har tagit bilder på vartenda fartyg han assisterat. Nu är det runt 6 000.

Enhörning byggdes 1961, den är på 700 hästkrafter och har kraftigt plåtskrov.

– Den orkar nog längre än vad jag gör, säger Helge Nilsson.

Han har nu flera spekulanter på Enhörning och bedömer att det troligaste är att den försvinner från området.

– Det har alltid funnits två bogserare i Sundsvall, men det här blir förmodligen sista säsongen om ingen härifrån tar över. Men det är ju inte bara att köpa, det krävs kunskaper och erfarenhet för att köra.

Helge Nilsson förklarar att yrkeserfarenheten är avgörande för den som kör bogserare och isbrytare. Det finns mycket som kan gå fel.

Ofta krävs assistans av fartyg under morgontimmarna innan arbetet börjar på terminalerna

Mer läsning

Annons