Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kaos på ortopeden efter vårdgarantin

/
  • Köerna till operation är just nu inte särskilt långa. Däremot väntar fler än 2 300 på ett mottagningsbesök.
  • Överläkare Thomas Wikström, ortopedkliniken, tycker att införandet av vårdgarantin skulle ha förberetts bättre.

Telefonerna går varma och förvirringen är stor. Läget efter startskottet för vårdgarantin är kaotiskt på ortopedkliniken. – Vi vet inte vad vi ska lämna för besked. Det är mycket frustrerade, säger överläkare Thomas Wikström.

Annons
Den första november infördes den nya, utvidgade, vårdgarantin. Nu är ortopedkliniken nedringd av patienter som undrar hur snabbt de kan få vård.
Sjukhusledningen har tänkt sig ett system med särskilda vårdgarantihandläggare som ska vara spindlar i näten och sköta kontakterna med patienter som väntat länge. Någon sådan finns det ännu inte på ortopedkliniken. I stället har mottagningssköterskan försökt svara på samtalen.
Och vad en vårdgarantihandläggare egentligen ska göra är ganska oklart.
Det måste varje klinik avgöra. Mycket handlar om att lämna information till patienten, säger divisionschef Margareta Rödén.
Thomas Wikström efterlyser besked om vart patienter som vill ha vård snabbare ska hänvisas. Det är inte heller klart. Enligt Rödén och chefläkare Per Skude ska kliniker med många patienter som behöver hjälp redovisa siffrorna till ledningen för sjukhuset, som sedan antingen själva eller i samarbete med landstinget gör upphandlingar av vård på andra ställen.
Köerna till operation på ortopeden är inte särskilt långa nu. Däremot väntar över 2 300 personer på att få ett mottagningsbesök.
Jag går igenom remisserna och blir förtvivlad över hur länge människor måste vänta, säger Thomas Wikström.
Ett led i att korta väntetiderna är att rensa i kön för att ta reda på vilka som inte längre är aktuella.
Men vi kan knappast ringa runt till 2 300 personer när vi redan går på knäna, säger Wikström.
Redan i början av året insåg ortopedkliniken att det skulle bli tufft att kapa \"ryggsäcken\" av köer innan den nya tidsgränsen på tre månader börjar gälla.
Men när kliniken föreslog att den egna personalen skulle jobba extra kvällstid för att ta emot patienter till mottagningen blev det stopp. I stället köps en stafettläkare in.
Enligt Margareta Rödén blir det billigare än kvällsmottagning. Dessutom hinner stafettläkaren ta hand om så mycket som 125 remisser i veckan.
Thomas Wikström är däremot inte förtjust i idén.
En utomstående läkare remitterar till olika undersökningar och sedan får vi ta hand om resultatet och återbesöken, säger han.

Mer läsning

Annons