Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen kämpar för en lösning

/
  • Bodil Hansson tror att Sundsvalls kommun tillsammans med resten av regionen kan sätta press på regeringen med en bolagsbildning.
  • Habib Effati tycker att det är konstigt att tåget blivit långsammare.

Dubbelspår från Sundsvall till Gävle är lösningen på de långsamma tågen. Och i kommunen är man överens: Alla vinner på Ostkustbanan.
– Det är Sundsvalls utveckling det handlar om, nu behöver vi vara starka mot staten, säger Habib Effati (M).

Annons

Sundsvalls kommun tror på en förbättring inom kort, bara de lyckas få regeringen att investera i dubbelspår mellan Sundsvall och Gävle. För att påskynda arbetet är planen att samarbeta med andra kommuner och tillsammans starta ett gemensamt bolag, Ostkustbanan AB, för att sätta press på regeringen.

– Hela regionen måste bli en stark röst mot regeringen, annars blir det framskjutet till 2030, säger Habib Effati ledamot i plan- och utvecklingsutskottet.

Bodil Hansson (S) är ordförande i plan- och utvecklingsutskottet och berättar att målet med bolaget Ostkustbanan AB är att intensifiera arbetet med dubbelspåret.

– Vi tror att det med en bolagsbildning blir lättare för oss att nå fram med vårt budskap. Det är ett långsiktigt arbete men målet är att komma ner i två timmar, säger hon.

De senaste tio åren har restiden från Sundsvall till Stockholm ökat med 20 minuter något som upprör både kommunpolitiker och företagare såväl som privatpersoner.

– Utvecklingen ska ju gå framåt men den har gått bakåt, det är beklämmande särskilt när vi har behov av snabb kommunikation söderut, säger Habib Effati.

Mer läsning

Annons