Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen uppvaktade regeringen om E4 Syd

/

20 trafikljus på ett par mil, hård trafik, bristande säkerhet, buller och dålig luftkvalitet. E4 Syd har stötts och blötts i åratal. I går åkte en delegation från kommunen till regeringen för att tala om att något behöver hända.

Annons
Budskapet är att E4 Syd måste ges tillåtlighet enligt miljöbalken. Vägutredningen har legat hos regeringen för beslut sedan i mars 2002, något som Sundsvalls kommun ser som orimligt lång tid och orsaken till att hela planeringen stannat upp. På fredagen framförde kommunens representanter sina åsikter direkt på plats.
Det kändes som om det var ett ganska bra möte, säger kommunstyrelsens ordförande Ewa Back (s).
Tanken med mötet var från Sundsvallsbornas håll att se till att regeringen fattar ett positivt beslut, så att arbetet kan fortsätta. Ewa Back åkte till Stockholm tillsammans med kommunstyrelsens vice ordförande Christer Berglund (s), stadsbyggnadsdirektör Stefan Söderlund och samhällsplanerare Hans Dunder.
Vi redovisade argumenten och försäkrade oss om att de förstått, säger Ewa Back.
Skälen till att en förändring behövs sammanfattas främst med att en bättre väg skulle leda till färre olyckor och kortare restider, det skulle vara fördelaktigt för miljön och bli samhällsekonomiskt lönsamt. En nybyggd E4 med fyrfältsväg och planskilda korsningar skulle förbättra framkomlighet. En bro skulle ge positiva effekter också inne i Sundsvall, där trafikmängden minskar.
Men det finns en stor käpp som fastnat i hjulet, ekonomin.
Det finns inga pengar anvisade, så är det ju. Men vi vill ha någon slags öppning, det är därför vi tar upp frågan. En tillåtlighetsprövning måste göras. Det har blivit ett moment 22, man kan inte vänta på pengar, säger Ewa Back.
Statssekreterare Jonas Bjelfvenstam på Näringsdepartementet tog emot delegationen från Sundsvall.
Han är statssekreterare, så när det inte fungerade för Ulrica Messing är han närmaste mannen. Han hade dessutom med sig sakkunniga personer när det gäller vägfrågor och det visar att de tar det på allvar, säger Ewa Back.
Med sig tillbaka till Norrland fick delegationen löfte om att statssekreteraren ska kontakta Samhällsbyggnads- och Miljödepartementet om tillåtlighetsprövning.
Men man vet inte förrän man har sett vad som händer. Det känns i alla fall som om de förstår hur angeläget det här är för oss, att det inte är någon slags önskelista utan ett måste, säger Ewa Back.
Hon får medhåll av landshövding Gerhard Larsson. I ett pressmeddelande skriver han att det är orimligt att ärendet legat hos regeringen i tre och ett halvt år. Landshövdingen vill att projektet ska få en knuff framåt så att byggstarten kan dateras 2008.

Mer läsning

Annons