Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen vill överge enskilda vägar

/
  • Kommunens frivilliga skötsel av enskilda vägar har varit Mats Westlings huvudvärk i decennier. Nu vill politikerna överge vägen och den förre stadsbyggnadsdirektören utreder hur det ska gå till.

Medborgarna får ta över skötseln
Beslutet har stor sprängkraft.
Kommunen har bestämt att dra in skötseln av ett stort antal enskilda vägar.
Frågan är hur det ska genomföras och om politikerna vågar gå hela vägen.

Annons
Det är en vacker och stillsam tidig höstdag vid Oxstavägen mellan Sundsvall och Kovland.
Här tar kommunen sedan många år hela ansvaret för en 2,7 kilometer lång del av vägen mot Sättnafältet. Kommunen gör det frivilligt utan någon som helst laglig skyldighet.
Oxstavägen tillhör en grupp av 44 enskilda vägar med statsbidrag som kommunen sköter enligt flera decennier gamla avtal. Statsbidraget har hittills gått direkt till kommunen och räcker till 60 procent av vägunderhållet på Oxstavägen. Resten har skattebetalarna i Sundsvall stått för.
Nu vill politikerna spara pengar, en miljon kronor per år, genom att överge dessa vägar.
Det innebär att markägarna vid Oxstavägen måste ta över skötseln genom en vägsamfällighet. Den får statsbidraget och kan än så länge få ett mindre bidrag från kommunen. Sannolikt krävs dessutom en avgift från varje markägare.
Vad medborgarna vid Oxstavägen tycker om detta, vet ännu ingen. Men processen är ändå tämligen enkel för denna väg. Här finns en någorlunda levande samfällighet.
Desto mer sprängkraft ligger i att lämna över de andra 43 enskilda vägarna till markägarna.
På de allra flesta håll är samfälligheten "död" sedan decennier. Detta eftersom kommunen tagit hela ansvaret.
Nu måste föreningarna väckas till liv.
Mats Westling, före detta stadsbyggnadsdirektör, är numera konsult vid fastighetskontoret. Han kan frågan om de enskilda vägarna sedan många år.
Nu är det han som ska svara på frågan "hur" besparingen ska gå till.
Han ska kalla till 44 möten, förklara situationen, dra igång avsomnade vägföreningar, förbereda lantmäteriförättning och förmå markägarna att ta ansvaret för sin väg. Även om det kostar i nya avgifter.
Westling räds inte uppgften, men han vill att politikerna ska veta hur svårt det blir. Nästa år är det valår.
Jag kommer att begära tydliga klartecken att fastighetsnämnden verkligen vill gå vidare med detta, säger han.
Hela jobbet kompliceras av att Vägverket numera vill att vägsamfälligheten ska ta emot statsbidraget även om kommunen fortsätter att sköta vägen. Så arbetet att dra igång föreningarna måste göras i vilket fall.
Politikernas sparbeslut gäller inte bara de nu aktuella 44 vägarna.
Kommunen kommer att lämna skötseln av andra typer av enskilda vägar (se faktaruta) och minska eller helt ta bort de kommunala bidragen.










Mer läsning

Annons