Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumentverket: Det är ett oskick

Annons
Konsumentverket: Det är ett oskick


På Konsumentverket är man upprörda över att butikerna inte lämnar ut pant kontant.
Lämnar man kontanter ska man självklart kunna få tillbaka kontanter, annars funkar ju inte pantsystemet, säger Konsumentverkets jurist Nils Ahlén.


I överenskommelsen mellan Konsumentverket (KO) och dagligvaruhandeln står bland annat att \"En butik som säljer drycker i returflaskor ska ta tillbaka tomglas och återbetala panten kontant om kunden så begär\".
Att följa denna överenskommelse ses som \"god affärssed\" och en rad branschorganisationer har ställt sig bakom överenskommelsen.

Eftersom överenskommelsen är från 1974 så gäller den först och främst returglas. Ett problem är att sedan dess har aluminiumburkar och Pet-flaskor lanserats. Men enligt KO ska samma pantregler gälla.
Det gäller ju pantsystemets principer, det ska gälla all typ av pant, säger Nils Ahlén.

I och med att överenskommelsen är frivillig så finns det heller inga sanktioner som KO kan använda mot de butiker som inte följer överenskommelsen. På Ica Nacksta efterlyser man en tydlig lag för vad som gäller. Nils Ahlén säger att någon lag egentligen inte behövs:
Det är ju så naturligt, men eftersom det inte är en lag kan vi inte ge repressalier till butiker som inte sköter sig.

Nils Ahlén tror att de flesta butikerna sköter sig, men om man har problem i sin butik är hans lösning enkel:
Jag tycker man ska handla någon annanstans.


Av: Victor Melander

Mer läsning

Annons