Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kraftig ökning av mc-olyckor

Förra året omkom 59 motorcyklister i Sverige. En kraftig ökning eftersom det tidigare under 2000-talet dog omkring ett 40-tal personer i mc-olyckor varje år. I Sundsvall har det redan inträffat mer än en handfull tillbud i vår. I går var det dags igen.

Annons
Antalet motorcyklar blir fler på vägarna, vilket ses som en förklaring till den ökande olycksstatistiken.
Det är en uppåtgående trend i hela landet, och i och med att det blir fler motorcyklar blir också olyckorna fler, säger Henrik Åhström, representant för Sundsvalls motorcykelklubb och motorcyklisternas centralorganisation.
Den mest utsatta gruppen är unga åkare som kör sportmotorcyklar.
Det är ungtuppar med cyklar som går över 300 kilometer i timmen. De vill gärna se hur fort de kan köra i Skönsbergskurvan. De kör på bakhjulet och kör ofta av vägen eftersom de missbedömer farten i kurvor, säger Henrik Åhström.

Ny frihet
Många äldre återupptar motorcykelåkandet när barnen vuxit upp och en ny frihet infinner sig. Henrik Åhström kallar dem skämtsamt för albatrosser, eftersom de ibland paddlar med fötterna när de stannar vid ett blinkljus. Att fötterna sätt ner på det sättet tyder på en viss osäkerhet.
De här 40- och 50-talisterna kommer på bred front. De fick motorcykelkörkortet på köpet en gång och dyker aldrig upp på \"avrostningskurserna\" vi ordnar under vårarna.
Under de två dagar som åkare kunde träna sina färdigheter i år dök ett 80-tal åkare upp.
De här kurserna ordnas varje vår, men tyvärr minskar intresset och vi vet inte varför, säger Henrik Åhström.
Svante Näsström är chef över trafikpolisen i Sundsvall. Hans känsla är inte att det varit fler olyckor i vårt område i år än tidigare.
Jag har inte studerat någon statistik, men det brukar inträffa en del olyckor på vårkanten. Olyckorna ökar generellt både när det gäller motorcyklar och mopeder och det är felbeteenden som orsakar dem, säger han.

Rekommenderar avrostning
Svante Näsström rekommenderar alla att vara med på en avrostningskurs. Inte minst alla äldre åkare som fick sitt mc-körkort per automatik.
Ändå är det de snabba supersportcyklarna och deras förare som är inblandade i de flesta svåra olyckorna.
Jag har själv tillhört den kategorin. Rådet man kan ge är väl att alla åkare ska köra motorcykel med inställningen att inga bilister ser dem. Den tanken bör genomsyra åkningen, säger Svante Näsström.

Fakta/Mc-olyckor
1993 omkom fem motorcyklister i Västernorrland. Tio förare skadades svårt.
2003 omkom tre åkare medan 19 ådrog sig svåra skador.
Hittills i år har två förare skadats svårt.
Antalet motorcyklar på de svenska vägarna har fördubblats mellan 1990 och 2004. I Västernorrland finns det 8346 motorcyklar registrerade. 1284 av dem ägs av kvinnor. Även om antalet dödsolyckor också ökat så har det skett en minskning om man jämför siffran med per tusen motorcyklar i trafik.
Hälften av de omkomna motorcyklisterna dör i singelolyckor. 21 procent av dem som förolyckades i fjol var alkoholpåverkade eller hade använt droger. 15 procent saknade eller tappade hjälmen.
Källa: Vägverket och tidningen MC-folket

Mer läsning

Annons