Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvinna uppmanas prenumerera ett år efter sin död

/
  • I fjol i början av november dog kvinnan. I slutet av september i år kom det senaste erbjudandet från Aller.

Snart har det gått ett år sedan en gammal kvinna dog. Men Aller förlag fortsätter att skicka uppmaningar till henne att prenumerera.
Trots att uppgiften om hennes död har kommit till förlagets kännedom i omgångar.

Annons

Janne Brusell hade känt kvinnan och hennes man i många år. Innan maken dog bad de Janne Brusell att hjälpa kvinnan när maken gått bort, vilket han lovade.

Så småningom flyttade hon till ett boende och han skötte hennes räkningar och annat.

Kvinnan dog i fjol i november. Men redan i oktober kontaktade boendet Janne Brusell för att han skulle säga upp tidningarna eftersom hon inte orkade läsa längre.

Det gjorde han. Sedan meddelade han att kvinnan avlidit.

Men fortfarande kommer det uppmaningar till kvinnan att prenumerera.

– Det konstiga är att när jag meddelade att tidningarna skulle eftersändas till boendet så gick det bra. Men inte när jag meddelar att hon inte ska ha tidningen och att hon är död.

Han har i omgångar meddelat Året Runt och Svensk Damtidning att kvinnan är död. Inte förrän han skrev ett personligt brev till chefredaktören på Året Runt i slutet av mars i år så kom det ett svarsbrev om att kvinnan nu hade strukits ur alla register.

Men i juli kom ett nytt erbjudande från Svensk Damtidning till kvinnan där det stod att "du är en av våra viktigaste kunder" och förlängning av prenumerationen. Janne Brusell skrev återigen att kvinnan är död och bad dem sluta med utskicken.

Så i slutet av september kom ett "specialerbjudande" till kvinnan som började "Nu har det gått en tid sedan du var prenumerant och vi saknar dig". I ett brev till chefredaktören konstaterar Janne Brusell att även han saknar henne, men att hon dog i november 2014.

– Jag kan föreställa mig hur det hade känts för hennes man om han mottagit de här utskicken, eller för efterlevande barn. Förlaget visar ingen respekt, säger Janne Brusell som hunnit bli rejält irriterad.

Fredrik Löfgren är kundservicechef på Aller media och säger att policyn är att kundnumret blockeras på förlagets alla tidningar när de får kännedom om ett dödsfall.

– Vi vill be om ursäkt för det som hänt, det är tråkigt och beklagligt. När en person avlider och vi blir kontaktade så har vi rutiner som ska följas. Vi har en äldre målgrupp så det är ganska vanligt. I det här fallet har det blivit ett handhavandefel.

Felet ska ha bestått i att redaktionen kontaktades i stället för prenumerationsavdelningen och sedan har kommunikationen brustit. Men varför Svensk Damtidning inte stoppades helt när Året Runt gjorde det är inte klarlagt. Nu ska det dock vara åtgärdat enligt Fredrik Löfgren.

Mer läsning

Annons