Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Laila först ut på två hjul

/
  • Polisradio och hastighetsmätare är två saker som skiljer Laila Nyqvists tjänstefordon från andra motorcyklar.
  • 1997 tog hon motorcykelkörkort . Två år senare gick hon polisens mc-utbildning och jobbade därefter i Stockholm ett par år. Nu finns Laila Nyqvists arbetsplats i Sundsvall.
  • Laila Nyqvist stortrivs med jobbet på motorcykeln, och hon skulle gärna se fler kvinnliga kolleger. I dag finns bara ett par mc-polistjejer i hela landet.
  • Laila Nyqvist tycker för det mesta att arbetsdagarna på två hjul är toppen. — Nackdelarna är när det regnar. Då kan det vara besvärligt att skriva om man inte har en bil att gå in i.
  • — Jag har aldrig hamnat i en obehaglig situation med anledning av att jag är kvinna, säger mc-polisen Laila Nyqvist.
  • Första kvinnliga mc-polisen i Sverige utbildades 1989. Tio år senare, som fjärde i raden, var Laila Nyqvist klar och började jobba på motorcykel.

Hon noterar bilbälten och registreringsskyltar till både höger och vänster, en typisk arbetsskada. Laila Nyqvist i Sundsvall jobbar som polis på två hjul.

Annons
Det är många som höjer på ögonbrynen när Laila Nyqvist susar förbi.
Jag får mycket reaktioner, folk pekar i bilarna. Även i Stockholm var det många som reagerade.
Hon är iklädd vit hjälm och blå kläder med stora bokstäver, det långa blonda håret hänger ner på ryggen. Motorcykeln är blå och vit. Det unika med Laila Nyqvist är att hon är motorcykelpolis, och kvinna.
Det är en förmån att få åka motorcykel på jobbet, säger Laila Nyqvist.
En förutsättning är ha tjänst på trafikavdelningen. Sedan Laila Nyqvist flyttade till Sundsvall 2001 har hon knappt haft det. Men i maj började hjulen rulla under Västernorrlands första och enda kvinnliga mc-polis.
Det kan bli ensamt ibland. Jag kan sakna att inte alltid ha någon att prata med.
Dessutom ska beslut fattas på egen hand, utan att ha någon att bolla med.
Men vi har pratat om det där. Att det alltid är bra att ta dit någon annan, om inte annat så för rättssäkerhetens skull.
Grunden är alltid att försöka lösa problem smidigast möjligt, gärna med ord.
Det gäller att vara lite prestigelös. Att kunna omvärdera och vara mänsklig, säger Laila Nyqvist.
Hon uppskattar omväxlingen i yrket. Dessutom gillar Laila Nyqvist arbetskamraterna och arbetsmiljön.
Fördelarna med motorcykeln är framkomligheten, vare sig det gäller trafikstockningar eller körning på stigar och småvägar.
Och kontakten med förarna är bra, jag kan åka upp bredvid bilar och se in, till exempel om de har bilbälte på sig.
Ett av de jobb som hängt sig kvar i minnet är en ung tjej som just börjat köra lastbil. Hon stod still med släp och allt strax utanför Söderledstunneln i Stockholm. Tjejen trodde att hennes ekipage var för högt och tordes inte köra igenom.
Hon satt bara och grät. Hon hade blivit lovad att inte behöva åka till Stockholm. Jag sa att hon var tuff och att jag lämnat motorcykeln igång med blåljusen på bakom henne, så om hon såg den svischa förbi fick hon köra ikapp, ler Laila Nyqvist.
Lastbilsföraren torkade tårarna och lotsades fram.
Det är roligt när man får hjälpa folk, allt görs för en god sak. De som inte har bälte har inte förstått att det handlar om säkerhet.
I en jämförelse mellan Stockholm och Sundsvall skiljer sig antalet eskorter markant. Laila Nyqvist har tagit täten för statsbesök, kungen och till och med Bruce Springsteen.
När man gör jobbet tänker man inte på vem det är som åker, men efteråt kan det kännas lite kul.
I sommar ska hon tjänstgöra på länskommunikationscentralen, men till hösten är hon tillbaka på gatorna igen. I Sundsvall finns fyra motorcyklar, och fem poliser som är utbildade för att köra dem.

Mer läsning

Annons