Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Långtradare välte med 23 ton

Det tunga långtradarsläpet klarade inte kurvan från E4 ut på Landsvägsallén i går kväll. Precis efter korsningen välte släpet lastat med nio halvrör som tillsammans vägde 23 ton. Bakom i en bil satt Angelica Norberg och trodde att hennes sista stund var kommen.

Annons
Föraren Risto Porresoja berättade att han åkt som andra bil efter att ha stannat vid rödljusen och han uppskattade hastigheten till fem kilometer i timmen.
Sedan såg jag i backspegeln hur släpet gungade.
Då kunde han inte göra mer än att sakta in ytterligare. Lyckosamt nog välte släpet ner mot gångvägen där ingen för tillfället befann sig. Halvrören var dessutom ordentligt fastsurrade så de låg stabilt kvar på flaket. Färden hade gått från Torneå utan några problem genom kurvor och förbi vägarbeten, och skulle vidare till Nyhamn.
Hans teori är att det kom en kraftig vind och tog tag i de höga halvrören just när släpet befann sig i det känsligaste läget i kurvan.
I bilen bakom långtradaren åkte Angelica Norberg.
Jag såg på en gång när han började svänga att det skulle gå fel. Han svängde precis som om han inte skulle haft någon släp på lastbilen, det gick alldeles för snävt.

Släpet wobblade
Hon och de övriga i bilen såg skräckslaget hur släpet wobblade och kastades fram och tillbaka precis framför dem, och bakom dem låg en buss.
Det kändes ordentligt obehagligt och jag är lite omskakad, för det gick inte att säga först åt vilket håll det skulle tippa och vi var oroliga. Det gick som i slowmotion och jag hann tänka tusen tankar.
Men till sist skakade hela ekipaget och lasten föll, bort från vägen.
Bärgningsarbetet drog ut på tiden eftersom det krävdes att Norrlandskranar kom med lyftkran för att flytta lasten. Dessutom behövdes lastbilar att lägga över halvrören på. När kranen vid 21-tiden till sist skulle lyfta första delen av den tredelade lasten visade det sig att kättingarna surrats fast väldigt effektivt. En kätting måste svetsas loss och en bil med gasaggregat tillkallades. Arbetet med att röja upp efter olyckan påbörjades omedelbart vid halvsjutiden i går kväll men beräknades inte vara klart förrän efter midnatt.
Bärgningen lockade en stor publik som stod sig vid Norrportens fasad och där hade första parkett över scenen där arbetet pågick. Södergående fil på Landsvägsallén stängdes av liksom gångtunneln för att ingen skulle skadas om något av lasten lossnade.
Hela ekipaget vägde 31 ton. Själva lastbilen som också var lastad med halvrör blev inte skadad.

Mer läsning

Annons