Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarna: "Vi delar inte ut några glädjebetyg till eleverna"

/

Skolorna delar inte ut glädjebetyg för att locka till sig elever.
Det hävdar lärarna på Engelska skolan.
– Vi jobbar stenhårt för att ge så rättvisa betyg som möjligt säger Petra Håkansson och Björn Östlund på skolan.

Annons

I veckan skrev ST om de nationella proven på skolorna i Sundsvall. Provresultaten ska ge lärarna en fingervisning om vilken ungefärlig betygsnivå eleverna ligger på.

Men på många skolor är det ändå stor skillnad mellan provresultaten och de slutbetyg som eleverna sedan får. I Sundsvall är det framför allt slutbetygen i matematik som sticker ut. Läsåret 2013-2014 gav alla grundskolor utom en eleverna i nian bättre slutbetyg i matematik än betyget de fick på de nationella proven.

Konkurrensen om att locka till sig elever är hård och tidigare har olika skolor bland annat kritiserats för att försöka locka till sig fler elever genom en sådan "snällare" betygsättning.

Men nu försvarar sig lärarna i Sundsvall och hävdar att man inte delar ut sådana glädjebetyg.

På engelska skolan faller det på sin egen orimlighet, enligt biträdande rektorn Petra Håkansson och försteläraren Björn Östlund.

– Vi har ju en lång kö till Engelska skolan på 4000 elever som vill börja här, och behöver inte konkurrera för att få fler, säger de.

De har också svårt att tro att lärare på andra skolor delar ut för höga betyg.

– Eleverna måste ha kunskaper motsvarande sina betyg. Det måste bli rätt, om inte annat kommer det att lysa igenom sedan när de börjar på gymnasiet och får problem med studierna där.

Att Sundsvalls niondeklassare ändå får höga betyg i framförallt matematik och svenska, som inte motsvarar deras resultat på de nationella proven, förklarar lärarna med att betygsättningen är en komplicerad process.

– Det räcker inte med att bara titta på de nationella proven. Det är ju bara ett enskilt provtillfälle. Hos oss går de flera år och vi har ju mycket mer information om deras kunskapsnivå än vad ett prov kan ge.

Samtidigt följer skolorna noga elevernas resultat på proven för att försöka få en rättvisare bild av deras kunskapsnivå. Läsåret 2013 - 2014 fick 44 procent av Engelska skolans nior högre slutbetyg än provresultat i matematik. Det blev en varningsklocka för skolan som sedan dess har satt fokus på de nationella proven och fått betyg och provresultat att närma sig varandra. Förra året var skillnaden bara 20 procent.

– 44 procent var alldeles för stor skillnad och därför har vi jobbat hårt för att analysera vad det berodde på och för att rätta till det, säger Petra Håkansson och Björn Östlund.

Mer läsning

Annons