Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarsatsning ska förbättra elevers läsande

/

Regeringen satsar 300 miljoner kronor för att förbättra elevers läs- och skrivkunskaper.
I Sundsvall har 260 lärare på 29 skolor visat intresse för det nya projektet.
– Pedagoger behöver lära tillsammans för att bli så bra som möjligt, säger Åsa Jerfsten på Sundsvalls kommun.

Annons

Enligt regeringen har svenska elevers läsförståelse försämrats under 2000-talet. Därför satsar man nu 300 miljoner kronor på att utbilda lärare i effektivare läs- och skrivmetoder, det så kallade Läslyftet.

Och intresset för satsningen är stort. Nästan 20 000 lärare har anmält sig till Läslyftets första omgång. Av dem är 260 anställda vid grundskolorna i Sundsvall.

– Med tanke på att vi precis har haft Mattelyftet så trodde vi inte att det skulle vara så stort intresse för det här i Sundsvall. Men vi blev verkligen positivt överraskade, säger Åsa Jerfsten, chef för utvecklingsgruppen inom Barn och utbildning i Sundsvalls kommun.

Läslyftet drivs av Skolverket, och precis som Mattelyftet bygger det på att lärare lär av varandra med stöd av en handledare, så kallat kollegialt lärande.

– Det finns forskning som visar att kollegialt lärande bidrar till elevers måluppfyllelse. Pedagoger behöver helt enkelt lära tillsammans för att utvecklas och bli så bra som möjligt, säger Åsa Jerfsten.

I samband med anmälningarna till Läslyftet har kommunen även ansökt om statligt bidrag för kompetensutbildningen. Men i ett pressmeddelande informerar Skolverket att de bidragspengar regeringen har avsatt för Läslyftet inte kommer att räcka till alla.

Vad man kommer att göra i Sundsvall om bidragsansökan får avslag kan Åsa Jerfsten inte svara på.

– Vi har inte fattat något beslut om det, utan vi inväntar besked. Men det vore ju väldigt synd att inte ta till vara på det stora intresse som finns bland Sundsvalls lärare, avslutar hon.

Mer läsning

Annons