Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Larm om dödsolyckor på äventyrsbad

/

Var tionde dödsolycka bland badande barn sker i äventyrsbad.
Undantaget är Himlabadet i Sundsvall.
– Vi har inte haft ett enda drunkningstillbud i år, säger arenachefen Hasse Bergqvist.

Annons

Konsumentverket slår larm om att säkerheten och riskmedvetenheten måste skärpas på landets äventyrsbad, både på anläggningarna och bland föräldrarna.

I och med att allt fler äventyrsbad har byggts har också olyckorna ökat. Vad tionde dödsolycka bland badande barn sker nu i den typen av bassänger.

Nyligen väcktes åtal mot en mamma vars femåriga dotter drunknade i ett badhus i Västmanland. Enligt åklagaren har mamman brustit i uppsikt och hon åtalas för vållande till annans död.

Även mindre allvarliga olyckor är vanliga. Omkring 1 500 barn får varje år uppsöka akuten efter olyckor i badhus och vattenland. Vattenrutschkanor som slutar i en bassäng med strömmande vatten och vågmaskiner är upplevelser där personal och föräldrar måste vara extra vaksamma, enligt Konsumentverket.

På Himlabadet i Sundsvall sker relativt ofta sådana mindre allvarliga olyckor bland badande barn. De ramlar ur ringarna i kanan, åker på varandra eller faller omkull på det hala golvet.

Men Himlabadet har sedan starten 2010 arbetat med att förbättra säkerheten och det arbetet har varit lyckosamt. De första åren lyckades man till exempel halvera antalet mindre allvarliga olyckor.

De riktigt allvarliga drunkningstillbuden är också sällsynta.

– Sedan starten för fem år sedan har vi haft ett enda ordentligt drunkningstillbud och två mindre tillbud. I år har vi inte haft ett enda tillbud hittills, säger arenachef Hasse Bergqvist.

Ett tungt ansvar vilar på föräldrarna. När flera hundra barn badar samtidigt har personalen begränsade möjligheter att hålla koll på alla hela tiden, och därför måste alla barn som är under 10 år ha med sig en vuxen.

– De allra flesta föräldrar sköter det där bra, men det händer att vi får säga till några att ha bättre koll.

På andra håll i landet har äventyrsbad fått avvisa föräldrar som misskött sig, eftersom personalen inte har kunnat garantera deras barns säkerhet.

I broschyren med parollen "Ett budskap som inte får drunkna" poängterar Konsumentverket det stora ansvar som finns både hos anläggningens personal och de som besöker badet.

Konsumentverket kommer att presentera sin utvärdering i samband med temadagar i början av december dit Himlabadet och samtliga andra anläggningar i landet ska bjudas in.

Mer läsning

Annons