Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Leos trekantiga sommarkoja

/
  • I mitten av huset är det åtta meter i takhöjd. Soffgruppen  i allrummet är byggd på plats av pusselplywood. Stolarna är köpta på Loppis i Långshyttan.
  • Qvarsebo sovrum är överst i huset. Fönstret är stort och ger känslan av att sova under stjärnorna.
  • Den asketiska läshörnan på ”fjärde” våningen bjuder på härlig utsikt över Bysjön.
  • Våningarna binds samman av trappen mitt i huset som sick-sackar sig upp mellan de fem halvplanen. Som räcke hänger linor ända uppifrån nocken ner till bottenplattan.
  • Fasaden är klädd med furupanel, tak, terrass och glaspartier i kärnfuru – allt är behandlat med pigmenterad Sioo träskydd och olja. Alla dörrar och fönster i huset är olika och köpta på Blocket.
  • Köket är navet i huset och kombinerat med allrummet. Allt är second hand - väggar, inredning, vitvaror, möbler. ”I dag har jag äntligen fått vatten draget till huset också – det kommer att underlätta mycket för oss,” säger Leo Qvarsebo.
  • Ett hörn av terrassen är till för barnens lek.
  • Taket och altanen binds samman i en gemensam terrass som används flitigt på sommaren.
  • Huset har inga fönster på ”baksidan” utan vänder ryggen mot skogen. Endast entrédörren gör huset välkomnande från denna sida.
  • Skiss på huset från båda sidor. På den övre ser man två halvplan, på den undre tre.

Som liten byggde han kojor i träden.
Som vuxen bygger han träkoja på marken – ett trekantigt sommarhus utan ytterväggar, bara brant sluttande tak ända ner i marken.

Annons

Insidan är klädd med plywood från en nedlagd pusselfabrik. Köks inredning och möbler är second hand, dörrar och fönster blocketfynd.

– Jag ville göra något annorlunda – matlagning ute och inne, en lugn läshörna och ett sovrum under stjärnorna.

Arkitekt Leo Qvarsebo har verkligen testat nya grepp. Trots att huset är byggt för att smälta in i omgivningen, sticker det ut bland de övriga husen i Västerbyn i Dalarna.

– Mmmm, säger en ortsbo. Det är inte precis vad vi är vana vid, men vi vänjer oss kanske.

Qvarsebo säger sig ha full respekt för grannarnas reaktion.

– Huset ser inte ut som de andra, men jag tycker det smälter in väldigt bra i naturen.

Den silvergrå ytan smälter in i skogsbrynet och gavlarna ser ut som grönskan. Det höga taket som räcker ända ner till golvplattan, harmoniserar med den sluttande marken menar han.

– Jag har haft naturen som utgångspunkt och tycker jag fått till det väldigt bra. Hus måste faktiskt inte se ut på ett visst sätt.

Enkelt traditionellt laduformat hus, tilltalade honom inte. Han ville experimentera, göra något lekfullt.

Resultatet blev en slags tipi på 85 kvadratmeter i fem halvplan.

Qvarsebo menar att det höga, brant lutande taket, är ett sätt att låta arkitekturen agera med sin omgivning – en sluttande platt tomt som saknar träd då den tidigare var kohage.

– Jag ville behålla formen av tomten och utnyttja den vackra utsikten mot sjön. Fast det var en utmaning att få ett funktionellt hus i denna form, erkänner han.

Qvarsebo har arbetat som arkitekt sedan 2007, men var helt oprövad i själva byggandet då han tillsammans med goda vänner påbörjade projektet 2011.

– Det handlar inte om några revolutionerande byggnadstekniska lösningar. Vi har använt oss av formsågade balkar som går från golvplattan 8,5 meter upp. Vi fäste alla beslag och reste stommen på sex timmar.

Hela huset är utfört i trä. Det är isolerat med ekofiber gjort av gamla tidningar. Utsidan är täckt med kärnfura behandlad med Sioo träskydd.

– Själva stommen och skalet på huset är nytt – resten är second hand. Jag ville skapa möten mellan det nya och det gamla, säger han.

Invändigt är tak, väggar, trappor och golv klädda med plywood från en nedlagd pusselfabrik. Golvet är betsat för att hålla längre.

– De sålde ut hela sitt lager så jag köpte en pall. Även soffgruppen där borta är byggd på plats av plywood.

Samtliga fönster och dörrar är blocketfynd och har olika utseende – bara glasskivorna är nya. Ett av fönstren påminner om Carl Larssons lilla glugg som han använde för att kika ner på sina målningar.

– Min mamma är konstnär och vi hade ett sådant fönster hemma när jag var liten. Det är därifrån jag fått idén.

Fast här finns inga konstverk. Det man ser från ”gluggen” är allrummet med pinnstolar och bord från loppis.

– Jag kan inte ta gift på det, men jag tror att det är Delux pinnstolar av den svenske formgivaren Yngve Ekström.

Det är inte bara grannarna som reagerat på det väldigt speciella huset i byn.

Det har även uppmärksammats i Dezeen, en av världens mest kända tidskrifter för arkitektur och design på webben.

Huset är även publicerat i tidskrifterna Residence och Arkitektur.

– Ja, det har blivit väldigt uppmärksammat. Jag har fått en förfrågan från Mexico som vill köpa ritningarna för att bygga en exakt kopia i norra delen av landet. Det är på gång.

Nyligen publicerades huset i de största kinesiska och japanska tidskrifterna.

– Jag har blivit inbjuden att åka till Hong Kong och prata om mitt hus på en föreläsning.

Nästa projekt?

– Jag skulle gärna plocka ner en timmerstuga och bygga upp den igen på mitt eget sätt. Jag gillar verkligen återbruk.

Mer läsning

Annons