Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Liten håller på att bli stor

/
  • ST-reportern Tommy Klaar var med och utredde förutsättningarna för elektronisk publicering av Sundsvalls Tidning innehåll.

Sundsvalls Tidnings webbsajt ST.nu har från starten 1995 ändrats på många sätt och nu går utvecklingen snabbt vidare mot nya grepp.
Men det hela började för snart 20 år sedan, då beskrivet som en lång graviditet med en lyckad förlossning.

Annons

Under de tidiga åren i början av 1990-talet var internet och hemsidor något nytt och spännande. Tekniken var inte ny men användningsmöjligheterna var inte helt utredda. Det fanns många tankar och idéer om hur en hemsida bäst kunde användas. Till nytta och nöje och inte minst som en ny möjlig intäktsmodell.

Världens nyhetsmedia såg tidigt möjligheterna att kunna sprida material snabbt och enkelt. Genom online-baserade hemsidor skulle läsare i närområdet och långt borta kunna få del av innehållet som dagligen producerades.

Staplande steg togs på många redaktioner för att skapa fungerande nyhetssidor på nätet. I det tidningstäta Norden diskuterades och budgeterades för- och nackdelar kring denna nya distributionskanal. Som många traditionella tidningsmakare dessutom ansåg skulle bli en onödig konkurrent.

Sundsvalls Tidning hade under lång tid berömt sig för att ofta vara långt framme i den medietekniska utvecklingen. Avancerad tryckeriteknik, tidigt införande av datorer och andra innovationer placerade företaget bland de främsta i landet.

I linje med den ambitionen antog företaget 1995 en målformulering där nya medier och utveckling betonades. Under tidig höst togs det formella beslutet att inleda ett utredningsprojekt med syfte att skapa en egen online-service.

Som projektledare utsågs STs medieutvecklare Sven-Åke Boström som tidigare undersökt och rapporterat om den internationella utvecklingen inom området. ST-journalisten Tommy Klaar, med lång erfarenhet från nyhetsarbete och datoranvändning, fick uppdraget att utreda förutsättningarna för elektronisk publicering av Sundsvalls Tidning innehåll.

– Det var såklart jättespännande och en stor utmaning, berättar Tommy Klaar, och bläddrar bland pärmar fulla av utredningar och rapporter från projektet.

Redan från början fanns frågeställningar om olika betalningsmodeller och annonsförsäljning med i projektet. Tidningens annonsvolymer hade sjunkit och nu ville man hitta nya och andra intäktsmöjligheter.

Man annonserade efter test-piloter som skulle få prova på online-versionen av Sundsvalls Tidning. Testgrupperna fick läsa och tycka till om både innehåll och form innan den officiella lanseringen av STONLINE.SE till slut skedde tisdagen den 1 oktober 1996.

Dagen efter var läsarnas reaktioner övervägande positiva och chefredaktören Kjell Carnbro skriver om läsarnas reaktioner kring den nyfödda hemsidan:

"Klockan är tjugosju minuter över sju på tisdagsmorgonen och den elektroniska versionen av ST Online är bara några timmar gammal.

Grattis till en lyckad förlossning, skriver Dan Berghult i Sundsvall via min e-post."

Redan från början var ambitionen att lägga ut de senaste nyheterna, kompletterat med extra fakta, bilder och bakgrunder. Ett mervärde som skulle skilja internetversionen mot papperstidningens innehåll. På annonsmarknaden erbjöds olika paketlösningar där både tidning och elektronisk publicering ingick.

På försök togs även det kontroversiella beslutet att låta läsarna betala en mindre månadsavgift för tillgång till nyheterna på STonlines hemsida.

– Washington Post i USA var nog först med att ta betalt för läsning, även Aftonbladet Kultur var tidiga men vi var inte långt efter, säger Tommy Klaar, och förklarar vidare:

– ST skulle ta betalt eftersom vi ansåg den elektroniska publiceringen var en ny och egen distributionsform. Vi var dock tyvärr ganska ensamma om detta beslut.

Från början gick det trögt att få abonnenter men efter cirka två år hade 1200 betalande anmält sig. Inte tillräckligt många dock utan satsningen gick med rejäl förlust. Vinsten låg mest i de erfarenheter som företaget fick.

Efter ett par nylanseringar med nytt innehåll och ny form togs under hösten 2000 beslutet att ändra namn till dagens ST.nu och dessutom öppna upp hela sajten gratis för alla tidningsprenumeranter.

– Det var synd att vi inte orkade hålla emot behovet av gratisläsning, menar utredaren Tommy Klaar. Men det är inte så konstigt, annonsförsäljningen gick inte bra och vi hittade nog inte rätt struktur på sajten.

Ett år senare blev ST.nu gratis för alla besökare.

Sedan dess har mycket arbete lagts på att hitta fungerande intäktsmodeller för både digitala annonser och nyhetstörstande abonnenter. Det är ett tufft men nödvändigt jobb då snabbt ändrade medievanor ställer nya krav på dagens medieföretag. Den elektroniska publiceringen sker numera allt snabbare, i ett flöde dygnet runt och jakten på nya betalningsmodeller och intäkter går vidare. Många mediehus har åter börjat ta betalt av läsarna.

Samma läge i dag som för 20 år sedan.

Mer läsning

Annons