Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lyckat lärande med problem som bas

Bosvedjeskolan har fått besök av en lärarkandidat. Eleverna i årskurs 4 sitter i grupper och tänker efter hur de ska presentera sig själva för henne.
Några flickor har olika uppfattningar om hur de ska lägga upp arbetet men enas så småningom.

Annons
På samma sätt har lärarna arbetat med sin fortbildning de senaste tre åren. De som till exempel vill lära sig att arbeta på ett mer elevaktivt sätt går samman. I sin grupp beskriver lärarna först vad de menar med ett elevaktivt arbetssätt och hur de uppfattar sitt problem. Därefter samlar man in ett underlag för att lära mera till exempel intervjua andra, läsa böcker, gå på föreläsningar och se vad forskningen säger. Sedan samtalar man om detta och arbetar fram nya arbetssätt utifrån det man lärt sig.
Rektor Eva Jönsson på Bosvedjeskolan förklarar att sättet att leda och styra är mycket genomtänkt. Det påverkar personalens förhållningssätt till hur eleverna tar till sig kunskap.
Tidigare var det eleverna som hade problem om de inte kunde ta till sig undervisningen. Med det här sättet att arbeta handlar det mycket om att pedagogerna försöker förstå sig på hur eleverna tänker och vad de redan kan och sedan utgå därifrån, Eva Jönsson.
Även organisationen, ledningen och lönesättningen genomsyras av metoden. Stor vikt läggs vid utvärderingen av skolarbetet.
Det här sättet att leda och styra verksamheten kallas problembaserad skolutveckling och är inte alldeles nytt. Bosvedjeskolan har under tre år samarbetat och vidareutvecklat arbetssättet tillsammmans med forskningsledaren Hans-Åke Scherp vid Karlstads universitet. Universitetet får ta del av de erfarenheter som lärarna på Bosvedjeskolan gör och har på så sätt direktkontakt med vad som händer i skolan. Då och då träffas forskare och lärare för erfarenhetsutbyte. Det finns ett 80-tal skolor i 30 kommuner som arbetar med samma metod. Alla har förbättrat elevernas studieresultat men Bosvedjeskolan är den skola som har fått mest beröm från Skolverket.
Ett stillsamt sorl hörs i klassrummet när ST är på besök. Eleverna är koncentrerade på sin uppgift och läraren Fredrik Nilsson går runt och uppmuntrar dem att tänka själva hur de ska göra presentationen. Snart är det dags för första gruppen att presentera sig med hjälp av ett A3-papper där de klistrat upp små lappar med gruppmedlemmarnas fritidsintressen nedskrivna.

Mer läsning

Annons