Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lysande brobelysning

/
  • Det blir en helt ny ljusbild över Sundsvallsfjärden när den nya brons belysning är på plats. Här är bron sedd från Södra berget.
  • Kent Abrahamsson, projektledare för Skanska Installation justerar en av räckenas lampor.
  • Tusen armaturer ställs in så att ljusbilden varken blir för stark eller svag och bildar en sammanhållen linje.

Just nu läggs sista handen vid belysningen av bron. Över tusen armaturer längs gång- och cykelvägen ska justeras, ett jobb som kräver sin man.

Annons

Mannen i det här fallet heter Kent Abrahamsson och är projektledare på Skanska installation. Just nu har han bråda dagar. På tisdagseftermiddagen började belysningsutrustningen testas inför besiktningen i slutet av veckan.

– Det är alltid mycket sena ändringar och då pressas tiden, säger Kent Abrahamsson, som avbryts av ett telefonsamtal.

Han har ansvaret för all el och hållit i projektet i tre år. Nu är projektet i sluttampen inför den kungliga invigningen den 18 december. Inga lyktstolpar kommer att finnas på bron, i stället har belysning monterats på räckena som lyser upp gång- och cykelbanan och på- och avfarterna på bron.

– Arkitektens tanke är att bron inte ska ta så mycket fokus från Sundsvall, utan det är staden och norra och södra bergen som ska vara i fokus. Därför är det bara effektbelysning under och på bron, berättar Trafikverkets projektkommunikatör Sofia de Wall.

Från början var det tänkt att även mitträckena skulle ha belysning.

– Det fungerar lika bra med reflexer som skapar ett mindre servicebehov. De håller väldigt länge och det behövs ingen el, säger Kent Abrahamsson.

All belysning utgörs av LED-lampor som har en lång livslängd, uppemot 15 år, kanske ännu längre, berättar Kent Abrahamsson. Andra lampor hade krävt mer underhåll, särskilt effektbelysningen under bron.

– Det krävs ganska hög utbildning för att klättra ner på de här pelarna, kombinerat med att man måste vara elektriker och det är inte så många som är det i Sverige, säger han.

Kent Abrahamsson blir lätt lyrisk när han pratar om belysningen längs på- och avfarterna. Där har en dimmerpanel byggts in så att ljusstyrka kan höjas eller sänkas.

– Belysningen här är bland den snyggaste på hela projektet, avslutar han.

Mer läsning