Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Matbutiker bryter mot god affärssed

/
  • På Ica Kvantum och Ica Esplanad måste kunden handla i butiken om de vill komma åt sin pant.
  • - Reglerna är luddiga. Skulle man göra en tydlig lag att följa så hade det inte varit några problem, hävdar butikschefen Fredrik Lundmark på Ica Kvantum.

Två av Sundsvalls största matbutiker bryter medvetet mot god affärssed. Både Ica Kvantum Nacksta och Ica Esplanad vägrar ge kontanter tillbaka på returpant till sina kunder. En inställning som tydligt strider mot Konsumentverkets rekommendationer.

Annons
Det har varit en branschregel sedan 1974.
Men i Sundsvall bryter både Ica Kvantum i Nacksta och Ica Esplanad mot Konsumentverkets (KO) regler om kontant återbetalning på pantkvitton. Därmed tvingas kunden handla i butiken om de vill komma åt sin pant.
Detta är bara en tillfällig lösning. Självklart ska vi också följa Konsumentverket, säger Tomas Emanuelz, butikschef på Ica Esplanad.
Men de har precis som Ica Kvantum medvetet valt att inte följa KO:s rekommendationer om god affärssed.
Båda butikerna har varsin skylt där det tydligt står att kunden inte får kontanter tillbaka på sin pant.
Eftersom vi ligger där vi ligger i city så är det väldigt många som passerar vår butik. Det innebär att ett stort antal människor vill lämna in pant här och vi kan inte hantera det, förklarar Tomas Emanuelz och fortsätter:
- Vitsen är att undvika säckvis med pant.
Ett beslut som väcker enad kritik hos handelsorganisationerna.
Det är klart att god affärssed ska följas och vi bör definitivt följa Konsumentverket, säger förbundsstyrelsens ordförande Lars-Anders Häggström på Handelsanställdas förbund.
Han får medhåll av Tomas Svaton, vd på Svensk dagligvaruhandel, som är mycket kritisk till förfarandet.
Så här ska det absolut inte gå till. Kunden ska ha rätt att få ut panten i kontanter. Det är en självklarhet.
På Ica Kvantum, Sundsvalls största matbutik, slår man ifrån sig anklagelserna.
Reglerna är luddiga. Skulle man göra en tydlig lag att följa så hade det inte varit något problem, hävdar butikschefen Fredrik Lundmark.
I stället hänvisar Lundmark till att risken för rån ökar om de hanterar stora kontantbelopp i kassorna. Och att butiken kan behöva låna för att klara större pantkunder som restauranter.
Jag tycker systemet är bra som det är, men det funkar bara inte i vår butik, säger han.
Men affärerna kan även tjäna på att vägra lämna kontanter.
Enligt Konsumentverket får alla butiker som ställer upp på returhanteringen också betalt av Returpack för arbetet med returerna.
Det känns inte riktigt rätt att göra så här, och vi ser över våra alternativ, säger Fredrik Lundmark.
Butikernas centralorganisation Ica AB har inga egna regler gällande returhanteringen som deras butiker måste följa.
Det är upp till varje enskild butiksägare. Vi saknar en policy för detta, säger presstalesmannen Anna Hedström.
På Ica Esplanad finns just nu inte ens en riktig automat för att ta hand om Pet-flaskor.
Av utrymmesskäl menar Tomas Emanuelz.
Under tiden skriver kassörskorna bara ut återköpskvitton.
Men före årsskiftet lovar Emanuelz att en ny maskin, med möjlighet att ta emot flera olika sorters pant, ska vara på plats.
Då ska kunderna åter kunna få kontanter.
På Ica Nacksta ser det mörkare ut.
Just nu har vi inga snabba lösningar på det här, konstaterar Fredrik Lundmark.
Båda butikerna hävdar att de prövar frågan från fall till fall, och att det går att få kontanter.
Deras skyltar säger något helt annat.

Mer läsning

Annons