Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer om busseländet

/

Annons

Krönikör Nygren är inte precis enda offret för busseländet.

Det framgår med all oönskad tydlighet efter hans tidigare betraktelse kring kollektivtrafiken i Sundsvall.

Hyggligt minnesgoda och trogna läsare minns hur krönikören berättade att han i förra veckan tvingades stiga av en tätortsbuss på grund av att det förbannade betalsystemet inte fungerade när han försökte pynta för resan med sitt bankkort (eller ska vi i sammanhanget kalla det bannkort?), trots att nämnda plastbit gott och väl hade täckning för de 25 spänn en vuxen enkelbiljett kostar.

Nå, reaktionerna lät inte vänta på sig. Mail började droppa in från fler offer för den lokala busstrafiken.

En kvinna bosatt i Granloholm berättade hur hon blivit "arg/förvånad/chockad", när hon på väg till jobbet klockan 07.17 en morgon i likhet med krönikör Nygren tvingats kliva av, eftersom bussens kortläsare inte gillade hennes försök att betala.

Kvinnan tog kontakt med Nobina:

"Jag har gjort allt som krävs av mig som resenär, jag har mitt reskort med, mitt Mastercard, mitt extra Mastercard för att kunna fylla på reskortet. Men jag fick inte betala, jag fick kliva ur bussen!" skrev kvinnan, utan att möta den förståelse - och ursäkt - hon borde ha varit värd.

Bara för att ta ett exempel på hur Sundsvalls kollektivresenärer kan bli behandlade.

Nog med vittnesmål. Juryn har redan kommit överens om domen.

Så här enkelt är det:

Ofta inte enbart fysiskt blåögda, icke sällan taxiåkande lokala politiker kan inte fortsätta inbilla sig att målen med ökad kollektivtrafik och därmed minskade avgasutsläpp ska uppfyllas så länge Sundsvallsbor känner att de - vilket krönikör Nygren fått åtskilliga rapporter kring - på grund av betaljidder och icke tillförlitliga tidtabeller måste gå ut tjugo minuter-en halvtimme tidigare varje vardagsmorgon för att vara säkra på att komma till jobbet i tid.

Då är det smidigare att ta bilen.

Mest synd är det förstås om de medborgare som inte har tillgång till fyra egna hjul.

Men fortsätt gasa på, ni som kan.

Ta bilen med gott samvete.

Bättra på oddsen att Sundsvall får EU-böta för taskig luft.

Kanske dags för Sundsvalls nya (s)tyre att visa vem som bildlikt talat håller i bussratten.

Det är Din tur som äger biljettmaskinerna, men Nobina har förstås skyldighet att utbilda förarna och sköta om  utrustningen så att den fungerar.

Nygren skulle kalla till sig ledningen för både Nobina och Din tur och med passande, välmotiverad skärpa i rösten deklarera:

"Nu jävlar ser ni till att betalsystem och tidtabeller fungerar - det uppdraget ska skötas oklanderligt, som skattebetalarna har rätt att kräva."

Mer läsning

Annons