Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Minutiöst jobb bakom paret Kusendals prisbelönta Buick

/
  • Ulf och Mari Kusendals är bilbyggare av stora mått.
  • Bilens namn har graverats i golvlisten och har en lång historia,
  • Under de hemgjorda kåporna i det specialdesignade motorutrymmet finns en rak åttacylindrig motor från Buick som har fått en kosmetisk modifiering. Här finns funktionalitet, elegans och ett annorlunda utseende. Fläktarna startar och slår ifrån när det blir temperaturförändringar i motorutrymmet.
  • Under motorhuven finns bilens namn ingraverat.
  • Responsen kring bilbygget har varit enorm och betraktarna brukar imponeras av helheten med dess elegans och funktion såväl som detaljlösningarna.
  • Chassit är original och ombyggt med luftfjädring monterat så att det är höj och sänkbart.
  • Bilen står tryggt upphissad i garaget.
  • Bagageutrymmet är helt inklätt med rostfria detaljer.
  • Chassit är original och ombyggt med luftfjädring monterat så att det är höj och sänkbart. Parets tanke har varit att bilen skulle ha kunnat vara byggd under 50-talets mitt och därför har de inte bytt ut drivlina, bakaxel eller bromsar.
  • Mari är uppväxt i Anderstorp med en mamma som körde folkrace och mycket motor i kring sig. Nu jobbar hon två dagar i veckan som tapetserare på familjeföretaget Sundsvall Custom & Styling .
  • De framträdande listerna går igen i panelen och flyter ut på dörrsidorna.
  • Paret har handtillverkat över 400 delar till bilen.
  • Responsen på Facebook har varit enorm och flera års jobb presenterades under några månader med detaljerade beskrivningar från ruta ett till färdig bil.
  • Ulf och Maria har dokumenterat arbetet med bilen väl.

Paret Kusendal i Kvissleby har förvandlat en Buick Super Riviera från 1952 till en Art decó-inspirerad bil som inte liknar något annat.
– Normalt sätt så gör man inte som vi har gjort. Det har bara eskalerat och vi har satt ribban så högt, säger Ulf Kusendal.

Annons

Bakom sig har de ett antal framgångsrika bilprojekt men bilfantasterna Ulf och Maris senaste customprojekt är något utöver det vanliga. De är sina största kritiker och bilen är resultatet av ett lysande samarbete – och tusentals arbetstimmar.

– Det stora målet har varit att visa upp bilen på Elmia – något år. Och i år var det äntligen dags, säger Ulf.

Vägen dit har präglats av flera års strävsamt arbete. Utöver sitt heltidsarbete på företaget Sundsvall Custom & Styling, har Ulf haft som målsättning att under vinterhalvåret lägga 40 timmar per vecka på bilen.

– Jag har kört 4 timmar per kväll, måndag till torsdag och 24 timmars jobb under helgen medan Mari tagit kommando över markjobbet. Vi har 24 timmar per dygn men jag jobbar in lunchen så då har jag 25, säger Ulf och skrattar.

Det målmedvetna arbetet har gett resultat. Bilen har bland annat fått taket sänkt och är 2,5 tum lägre i A-stolparna och 3 tum lägre i baken. Bakdelen har förlängts med 35 centimeter och bakluckan kommer från en Cadillac från 1953.

– Profilen blev en helt annan när bakdelen förlängdes och det är helt enkelt så att Buickarna var aningen rumphuggna. De var för korta i proportion till karossens långa längd, säger Ulf.

Baklyktorna som ofta är svåra att få till på custombilar har handtillverkats och ger ett nytt utseende. Taket har sänkts och fronten är ombyggd med insänkta strålkastare och specialgjorda lyktsargar.

– Originalgrillen är aningen modifierad och motorhuv och framskärmar är anpassade för att flyta ut över grillen. Det ger ett mjukare och djupare intryck för ögat, säger Ulf.

Invändigt har inredningen fått helt ny design. Sätesstommarna är omgjorda och instrumentbrädan är ny liksom dörrsidorna. Alla lister är handtillverkade.

– Jag och Mari har faktiskt handtillverkat över 400 delar till den här bilen och det har tagit lång tid. Vi har haft som målsättning att inte leja utan att göra allt själv. Det har fått ta den tid det har tagit, vi ville skapa något eget, säger Ulf.

Samarbetet mellan Mari och Ulf är kreativt, de bollar och hittar spännande lösningar. Bilen är byggd i Art Decó-stil med moderna funktioner och gammal design som fått innovativa lösningar. Mari är duktig på att tänka på detaljerna. Listerna är hennes verk.

– Listerna är framträdande de går igen i panelen och upp på dörrsidorna och även nere på trösklarna. Sedan tycker jag att det blev kul att gravera in namnet "Confetti" på tröskeln, säger Mari.

Ulf fortsätter:

– Man måste vara en smula galen för att kunna ro det här projektet i land.

Parallellt med arbetet fick Ulf tips av en kille på jobbet, att posta bilder kring sitt projekt på Sundsvall Custom & Stylings Facebooksida .

– Jag var helt ointresserad av Facebook och det var helt nytt för mig. Men jag tänkte att om jag lägger ut text och bild så kanske jag kan lära ut något och folk får mer förståelse för jobbet, säger Ulf.

Responsen på Facebook har varit enorm och flera års jobb presenterades under några månader med detaljerade beskrivningar från ruta ett till färdig bil.

– Någon kommenterade och undrade om arbetet skedde i realtid, säger Ulf och skrattar.

På Elmia vann de inte mindre än sex priser och fick respons de aldrig hade kunnat drömma om.

– Det var rolig och helt galet, nästan så att man skämdes. Resultatet var fenomenalt, vi hade hoppats på någon utmärkelse men man vet ju aldrig vem man möter, säger Ulf.

Ulf hissar ner bilen för första gången sedan Elmia och stämningen är högtidlig. Han backar ut Buicken på gården och glider ner på Juniskärsvägen. Det är premiärtur och första gången den rullar på hemmaplan.

– Det här är frukten av allt jobb vi har gjort, att få åka ut och testa skapelsen. Alla bilar mår bäst av att användas. Det är klart att man är rädd om bilen men det är dess rätta element att vara ute på vägen, säger Ulf.

Mari och Ulf är nöjda med sitt custombygge. Nu kan de pusta ut.

– Helheten alltså, vad jag än tittar på så är den sjukt perfekt. Den har en finish som få kommer upp i. Det är fantastiskt skönt att den är färdig, resan är ju ofta målet i ett bilbygge och jag älskar att bygga bilar men någon gång måste man få känna att man blir färdig. Nu ska vi njuta av frukterna och ut och åka, säger Ulf.

I sommar väntar ett antal resor till utställningar runtom i Sverige. Den som är nyfiken på att få en närmre titt på Kusendals Buick Super, har chansen på Sundsvall Street Meet i början av juni.

Mer läsning