Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mitthem attackerar hyresgästföreningen

Det har blåst upp till strid mellan hyresgästföreningen och det kommunala bostadsbolaget Mitthem i Sundsvall. — De värvar medlemmar med hot, hävdar Hans Seling vd för Mitthem

Annons
Nu har de startat ett krig med sitt agerande, påstår han.
Hans kraftiga reaktion gäller hyresgästföreningen medlemsvärvare som går runt i några av Mitthems fastigheter och säger att hyrorna är för höga och att de kan hjälpa till med att sänka dem. Men sänkningen kommer bara att gälla deras medlemmar. Övriga hyresgäster kommer att få betala samma höga hyra.
Det är en ren lögn för vi behandlar våra hyresgäster lika, säger Hans Selling.
Än märkligare är förfarandet då dessutom alla hyresgäster som bor hos Mitthem redan betalar 10 kronor per månad till hyresgästföreningen som förhandlingsersättning. En icke föraktlig årlig summa på dryga halvmiljonen som betalas från företaget.
Än märkligare är enligt Hans Selling att hyresgästföreningen i Norrlands juridska ombud Niclas Häggkvist i Umeå försvarar argumentet och hävdar att sänkningen endast gäller medlemmar trots att han är medveten om att kommunala bostadsbolag inte har olika hyror för samma lägenheter.
Som ytterligare lök på laxen spetsades tonläget till när hyresgästföreningens lokala ombud vägrade hyresgäster som inte var medlemmar att låna områdets gemensamma lokal. Den var bara till för medlemmar var argumentet.
Lokalen är till för alla så nu har vi tagit tillbaka den, berättar Hans Selling.

Frostiga relationer
Det var i samband med reparationerna vid företagets fastigheter på Ludvigsbergsvägen i Sundsvall som relationerna började bli minst sagt frostiga
Förhandlingarna om hyrorna fördes som normalt med hyresgästföreningens ombudsman i Sundsvall där standarden efter reparationerna jämfördes med liknande lägenheter efter den så kallad bruksvärdesprincipen. Överenskommelsen undertecknades och hyresgästerna fick sedan information om höjningen och möjlighet att godkänna den.
Alla var dock inte nöjda utan några tog kontakt med hyresgästföreningen i Umeå som körde över den lokala ombudsmannen och förde ärendet till hyresnämnden där frågan kommer att behandlas någon gång i höst.
Vi undrar vilka vi ska förhandla med. Det kostar tid och pengar som de boende till sist får betala, säger Hans Selling.
Elenor Sundqvist är en av de boende som fick besök av medlemsvärvaren vid två tillfällen. Hon hade inga planer på att bli medlem i hyresgästföreningen. Hon var nöjd med både lägenheten och hyran även om hon kunde tänka sig en sänkning.Hon kände sig inte direkt hotad snarare var det obehagligt att bli lurad att skriva på då hon i efterhand tagit reda på att uppgifterna om att bara medlemmar får sänkning inte var sant.
Det känns även fel att både ha skrivit på och godkänt höjningen och att hon finns med på listan till hyresnämnden där hon klagar för att den är för hög. Någon långvarig medlemskap blir det dock inte.
Jag kommer att begära utträde, säger hon.

Mer läsning

Annons