Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Möt årets IT-profil i Sundsvall – med världen som sin arbetsplats

/
  • Patrik Hansson driver tre företag inom digital export.
  • Patrik Hansson fick priset som årets IT-profil på Sundsvall Business Awards.
  • Företagaren har Sundsvall som sin bas – men världen som sin arbetsplats.

Sundsvallsambassadör, entreprenör, resor världen över och utsedd till årets IT-profil på Sundsvall Business Awards. Patrik Hansson har många bollar i luften - och han gillar det.

Annons

Patrik Hansson har alltid legat före sin tid och fått kämpa mot tvivlande blickar och skrattande svar när han presenterat sina produkter. Och det har inte alltid varit lätt. Stundtals fick det honom att tvivla på sin egen förmåga, men trots det har han alltid lyckats bita i och gå sin egen väg och försökt att inte lyssna på vad andra har haft att säga.

– Det är en lång väg när man går själv, men det är värt det och jag har lärt mig enormt mycket på vägen, säger Patrik Hansson.

Han har precis kommit hem från möten i San Fransisco och innan dess har han besökt såväl Finland som Storbritannien. Och så har han hunnit med att vinna priset som årets IT-profil på Sundsvall Business Awards också.

– Jag vet faktiskt inte om jag kan få något större pris alls. Jag ser det som att det jag håller på med är något som är värt att hylla och att det betyder någonting för Sundsvall, säger han.

I dag driver han tre företag - moderbolaget Datacraft och dotterbolagen New Regent och Corncrow Games, som alla tre handlar om digital export, mycket i form av spel, webbreklam och olika IT-lösningar.

Framgångarna har inte varit självklara och det blev några tuffa år i början av karriären.

– Vi producerade spel på slutet av 90-talet och början av 2000-talet som var helt unika. Det fanns till exempel inte Facebook, men vi skapade spel som var gjorda för den tekniken, säger han.

Men trots att han visste att produkterna var bra, var det svårt att få någon att våga investera.

– Det är svårt när man gör saker som inte finns på marknaden. De som har pengar blir oroliga och vågar inte satsa. De tittar bara bakåt och ser vad som har fungerat förr, men så kan man inte göra i den här branschen.

Nu har det gått sexton år sedan Patrik Hansson påbörjade sin karriär och han har hunnit med mycket – han har dragit igång en utbildning, rest världen runt, skapat otaliga spel och dessutom arbetat med jättar som till exempel NHL och ölmärket Budweiser.

Men än finns det mycket kvar att göra, främst i Sundsvall.

– Sundsvall är en skittråkig IT-stad. Vi har bra folk som kanske skulle kunna vara de bästa till och med, men vi måste börja ta till vara på de möjligheter som finns och göra att Sundsvall blir en stad som blomstrar och se till att det är staden alla andra städer letar bra folk i från, säger han.

Han har länge haft drivet att få i gång en spelutbildning på Mittuniversitetet, något som inte blivit av och som han tror är nödvändigt för att få unga att stanna kvar i Sundsvall.

– Vi måste få de unga att stanna kvar här och inte flytta till Stockholm. Det är de unga som skapar framtidens internet. Kan jag göra detta självlärd, då kan vi med hjälp av en utbildning göra det på en stor skala och få Sundsvall att växa, säger han.

Han tror att Sundsvall skulle kunna vara den främsta IT-staden i Sverige. Men för att nå dit säger han att det krävs förändringar.

– VI måste bara inse att verken och SCA inte löser alla våra problem utan vi måste satsa på IT också. Det finns så många områden inom det här och Sundsvall är stort nog för de alla, vi måste skapa många företag och göra Sundsvall till en stad att räkna med, säger han.

Mer läsning

Annons