Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motormän och politiker diskuterade E4 och järnväg

/
  • Dryga hundratalet åhörare var intresserade av att lyssna till diskussionen om E4:ans dragning. Politikerna beslutade för flera år sedan om en väg genom Nolby och en högbro över fjärden, Motormännen tror mer på ett alternativ väster om Sundsvall.

Sedan snart fyra år tillbaka ligger E4 och väntar på tillåtlighetsprövning hos regeringen.
I går ville Motormännen i Sundsvall argumentera för ett annat alternativ än det politikerna beslutat om.

Annons
Motormännen vill flytta både E4 och järnväg väster om stan. Motiveringen är minskad trafikmängd genom centrum.
Det västliga alternativet har utretts, men det visade sig att det knappt skulle bli någon trafik där, sa Håkan Eriksson på Vägverket, tidigare projektledare för E4 Syd.
Länsstyrelsen, Sundsvalls kommun och Vägverket förordade samtliga alternativ B, genom Nolby och med en bro över fjärden, när ett beslut skulle fattas. Kostnaden på knappa två miljarder, kortare restid och färre olyckor var starka argument.
Njurundapendlare måste komma till och från stan, den västra dragningen uppfyller inte de kraven, sa Stefan Söderlund, stadsbyggnadsdirektör.
Moderater och socialdemokrater röstade för alternativ B när det begav sig. Folkpartiet, centern och kristdemokraterna ville bygga om och förstärka den nuvarande E4. Samtliga gläntade i går på dörren för nya argument, särskilt med tanke på att så lång tid passerat och förutsättningarna möjligen förändrats.
Men vi ska veta att ju mer oeniga vi blir här desto mer jublar man i Stockholm, Linköping, Göteborg och var det nu kan vara, sa Reinhold Hellgren (c).
De flesta politiker hade redan tidigare sagt nej till förslaget om att dra räls och väg väster om Sundsvall, med motiveringen att det blir för dyrt. De tror heller inte på att trafiken genom city skulle minska särskilt mycket. Undantaget är miljöpartiet.
Vi vill satsa på järnvägen, vi vill utreda det västliga alternativet och säger nej till en dyr bro över fjärden. Vi vill inte ha alterntativ A eller B, sa Lars Hillerström (mp).
Hans parti ser fördelar i att Skönsberg och Skönsmon avlastas och att E14 inte alls behöver gå genom stan, istället kan Europavägarna mötas i Nacksta och centrum slippa tung trafik. Han hävdar också att nya siffror tagits fram efter att beslutet fattades.
Först sas det att bron hade kapacitet för 27 000 fordon, sen ändrades det till 11 000 - samma siffra som det västra alternativet. Man borde ta sig en ordentlig funderare när en dyr bro tar lika mycket som det västliga alternativet, sa Lars Hillerström och möttes av applåder från publiken.

Mer läsning

Annons