Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu startar jätteprojekten – för 900 miljoner

/
  • Nu börjar arbetet med triangelspåren i Bergsåker där Marianne Hansson, uppdragsledare Sweco, Mats Svensson, trafikverket och Marianne Hansson har nyckelroller.

Projekten med triangelspåren i Bergsåker och Maland är beräknade till omkring 900 miljoner kronor.
Nu tas de första stora stegen i jätteprojekten då järnvägsplaner ska tas fram.
– Under hösten bör vi vara klara med hur de definitiva sträckningarna blir i Bergsåker, säger Håkan Åberg, projektledare.

Annons

Det var i samband med uppgörelsen om broavgiften över Sundsvallsbron som kommunen fick en rad satsningar.

Två av dessa var triangelspåren i Bergsåker och Maland – tillsammans projekt för omkring 900 miljoner som ska effektivisera godstrafiken.

Nu inleds projekten på allvar och Trafikverket ska ta fram järnvägsplaner för de två områdena.

– Vi tar det första riktiga steget i projekten nu och är i gång med planläggningsprocessen. Arbetet med järnvägsplanerna kommer att inledas nu och Bergsåker ska vara klar att ställas ut för granskning under våren 2016. Maland blir senare, säger Håkan Åberg, projektledare på Trafikverket.

Det planerade triangelspåret i Bergsåker är på 1,7 kilometer totalt och ska koppla ihop Mittbanan med Ådalsbanan. Det innebär att tågtransporterna från inlandet till norrlandskusten kan gå direkt från Mittbanan till Ådalsbanan och slippa vända i Sundsvall som i dag.

I veckan arrangerades den första informationsträffen i Bergsåker.

– Vi bjuder in allmänheten och låter de få ta del var vi befinner oss i projektet. Vi kommer att hålla fler möten också, säger Åberg.

I den järnvägsplan som ska tas fram handlar en stor del om att fastställa sträckning i Bergsåker. När linjen fastställts kompletteras planen med vad som behövs för att få en fungerande anläggning exempelvis diken, broar, bullerskydd, förstärkningsåtgärder, servicevägar slänter på järnvägsbankar och skärningar samt eventuella anläggningar som kan behövas under byggtiden.

– Det hoppas vi kunna göra under hösten. Då vet vi definitivt hur den ska gå. Terrängen därute är lite besvärlig eftersom den är kuperad och det är inte jättebra när man ska dra järnväg, säger han.

Hur nära är ni att hitta rätt sträckning?

– Just nu har vi en bit kvar att justera in och hitta rätt linje. Jag skulle tro att det handlar om mellan 50 och 100 meter.

Det påverkar en del fastighetsägare i Bergsåkersområdet som riskerar att få sina hus inlösta.

– Det handlar om ett fåtal. Jag har svårt att säga en exakt siffra eftersom vi inte med säkerhet vet hur sträckningen blir.

Själva bygget är tänkt att starta under 2017.

Nästa vecka är det dags för Trafikverket att informera i Maland. Ett projekt som beräknas dra i gång ett år senare och beräknas kosta mellan 600-700 miljoner.

Den nya anslutningen kopplar samman Ådalsbanan med Tunadalsspåret. De delar av Tunadalsspåret som ska användas framöver ska även rustas upp och elektrifieras. 

– Det är både mer komplicerat och betydligt större. Här har vi inte kommit lika långt med hur sträckningen ska se ut och därför kan vi inte säga hur lång sträckan blir. Vi funderar på flera olika varianter, säger Håkan Åberg.

Byggena på respektive plats beräknas att ta tre år att göra klart från respektive byggstart.

Mer läsning

Annons