Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny krasch på farlig väg

/
  • 14 december. Budbilen snurrade av den glashala vägbanan och hamnade i diket. Föraren fördes till Sundsvalls sjukhus där han fick stanna för observation.
  • 24 oktober. Blixthalka orsakade en avåkning i Matfors.
  • 21 november. En kollision mellan två bilar i Töva. Den ena bilen voltade och landade i ett dike.
  • 25 november. En vänstersväng var orsaken till den här olyckan i Töva. Räddningsarbetet orsakade långa köer på E 14.
  • 7 december. Två kvinnor fick föras till sjukhus efter en singelolycka i Vattjom. Även den i halt väglag.

På E 14 mellan Töva och Skallböle har det på sex veckor inträffat sju trafikolyckor. Fjorton personer har förts till sjukhus och en del av dem har varit allvarligt skadade. Allt på en sträcka som är knappt en mil lång.

Annons
Den senaste i raden av olyckor på den olycksdrabbade sträckan skedde under onsdagsförmiddagen, då en budbil snurrade av vägen vid Skallböle dryga två mil väster om Sundsvall. Föraren fördes till Sundsvalls sjukhus och fick stanna kvar för observation över natten för en lindrig skallskada. Räddningstjänsten varnade då för det underkylda regn som gjorde att vägbanan blev glashal.
Flera av olyckorna har skett under halka och i dåligt väglag. Lennart Helsing, informationschef på Vägverket region mitt, menar att det naturligtvis har mycket med väglaget att göra men tillägger också att någon indragning av halkbekämpningen är det inte fråga om.
Vi har samma rutiner nu som förra året när det gäller E 14, säger han.
Men det är inte bara halka och dåligt väglag som varit orsakerna till olyckorna på den drabbade vägsträckan. Det handlar både om singelolyckor och frontalkrockar, vänstersvängar ut på E 14 och vänstersvängar av från densamma. Andra saker som naturligtvis spelar en stor roll är den mänskliga faktorn så det är inte lätt att reda ut varför just den sträckan är så olycksdrabbad.
Håkan Eriksson är vägingenjör på Vägverket region mitt och han menar att det kommer att ske en utredning beträffande de olyckor som hänt.
Visar en sådan utredning att det finns en gemensam nämnare till olyckorna på sträckan så kan vi naturligtvis omprioritera våra resurser, säger han.
Som det är nu så prioriterar man E 4 i första hand. Enligt Håkan Eriksson fanns det en plan klar för en fyrfilig väg med mitträcke mellan Sundsvall och Matfors tidigare. En del av E 14 som han menar är lika trafikerad som vissa delar av E 4. Den planen fick dock ge vika för omprioriteringar när regeringen valde att investera i Trollhättan. Därför får nu satsningarna på E 14 vänta.
Så det finns anledning till att ta det lugnt när för de som färdas på mellan Töva och Skallböle. Oavsett hur väglaget är.

Mer läsning

Annons