Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt vägmärke att se upp för

/

Nya trafikregler gäller för alla cyklister sedan den 1 september.
Reglerna innebär att samtliga cykelöverfarter numera är cykelpassager där först och främst cyklisterna har väjningsplikt.
Men till våren kommer också nya cykelöverfarter i Sundsvall där cyklisterna är prioriterade och bilisterna måste stanna.

Annons

– I och med att fler börjar cykla så känner man ett behov av att minska olycksriskerna, säger Eva Forslund, sektionschef gatuavdelningen på Sundsvalls kommun.

#kandulova: Glädjebesked till cyklisterna - fler cykelbanor utlovas

När regeringen tog beslut om de nya trafikreglerna för cykeltrafiken i somras så tog de Transportstyrelsen och landets kommuner på sängen.

Eva Forslund berättar att ingen trodde att regeländringen skulle komma så snabbt. Därför kommer det också att dröja en tid tills dess att Sundsvallsborna och de flesta andra får se det nya trafikmärket ute i trafiken – en Herr Gårman-skylt med en cyklist istället för fotgängare.

– Nu avvaktar vi information från Transportstyrelsen. Den här omställningen måste göras samordnat och vi kommer inte att rusa i väg i Sundsvall och göra cykelöverfarter över allt, säger Eva Forslund.

Tills vidare kommer bara det första steget i regeländringen att märkas, som innebär en skärpning för alla cyklister. Alla korsningsöverfarter för cyklister och mopedister har nämligen ändrats till cykelpassager och där har alla cyklister och mopedister skyldighet att sänka farten innan de kör över och lämna företräde för bilisterna.

– Överallt där man kör på en cykelbana i dag så har man alltså väjningsplikt mot korsande trafik, säger Eva Forslund.

#kandulova: Asfalterad cykelväg mellan Sundsvall och Kvissleby.

Tidigast under våren kan det bli dags för nästa steg och cykelöverfarter i Sundsvall. Där kommer det att bli fråga om både nya vägmärken och ny vägmarkeringar, som visar att cyklisterna är prioriterade och att bilisterna är skyldiga att sänka farten och visa företräde.

Eva Forslund nämner bland annat Fridhemsgatan och sträckan mellan Sundsvalls centrum och Brista som tänkbara stråk med cykelöverfarter. I sådana fall kan det också bli fråga om sänkt hastighetsbegränsning för biltrafiken.

– I samråd med polisen kommer vi att gå igenom varje korsning där vi anser att cykeltrafikens framkomlighet är prioriterad och skriva lokala trafikföreskrifter, säger hon.

Mer läsning

Annons