Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ojämn fördelning av datorer på skolorna

/

I oktober 2012 fastslog barn- och utbildningsnämnden att från och med förskoleklass till och med gymnasium ska det finns en dator på fem elever i Sundsvalls skolor.
Men det är stor skillnad mellan olika klasser och olika skolor.

Annons

På en kommunal F-3-skola har eleverna i dag en dator per klassrum. Men i en klass har alla elever varsin dator tack vare att läraren fick med klassen i ett projekt. Så statistiskt ser det inte så illa ut för skolan.

Lennart Henriksson är it-samordnare på barn- och utbildningsförvaltningen och han är medveten om att det skiljer mellan skolor.

– Men det är rektorn som gör en handlingsplan och beslutar om hur skolans pengar ska fördelas. Från centralt håll gör vi ingen systematisk uppföljning eller redovisning på klassnivå. Jag får börja fundera på det.

Han tycker att det är ett dilemma att det är en ojämn fördelning.

– Vi försöker ha en infrastruktur så att eleverna kan använda sin egen it-miljö, som smartphones eller surfplattor. Men vi måste förse alla elever som inte har tillgång till det.

Den 21 oktober ska barn- och utbildningsnämnden ta en reviderad handlingsplan för it-utvecklingen som förvaltningsledningen står bakom.

Enligt skollagen ska alla elever utan kostnad ha tillgång till böcker och andra läroverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning. Kommunens egen målsättning är att "alla ska ha en god digital kompetens som utvecklas fortlöpande genom hela skoltiden".

Men alla pedagoger har fått en egen it-utrustning och en adekvat utbildning, det har förvaltningen centralt skjutit till pengar för.

Mer läsning

Annons