Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Över 500 klagomål på busstrafiken

/

Busstrafiken i Sundsvall får rejält med skäll av resenärerna.
Bussarna håller inte tidtabellerna och chaufförerna anklagas för att köra vårdslöst och vara otrevliga.

Annons

Nu har Nobina snart skött busstrafiken i Sundsvall i ett år. De tog över trafiken efter bussföretaget Keolis den 15 juni förra året.

Det har varit ett turbulent första år. När Nobina ska summera året kan man konstatera att man fått en hel del kritik, från både resenärer och chaufförer.

Läs också: Lista: Resenärernas skäll på bussarna

Fram till och med maj hade Din tur, det kommun- och landstingsägda bolag som Nobina arbetar på uppdrag av, fått in 583 kundärenden med resenärer som hört av sig med synpunkter om busstrafiken i stan. Med några få undantag gäller alla 583 ärenden klagomål, mest på försenade bussar men också på chaufförerna.

Bussarna verkar ha svårt att hålla tidtabellerna. De kommer ofta för sent eller inte alls.

Klagomålen på chaufförerna gäller mest hur de bemöter passagerarna. Någon har till exempel vägrat plocka upp en gamling med rullator, en annan anklagas för rasism. I många fall handlar det också om förare som anklagas för att köra alldeles för fort eller vårdslöst.

Enligt facket beror en del av problemen på chaufförernas stressade arbetssituation. De hinner inte med att köra efter de snävt tilltagna tidtabellerna. Stressnivån ökade redan i somras när Nobina tog över.

– Det upprepas varje gång det byts entreprenad, har Ylva Åström, ordförande för Kommunals trafiksektion i Västernorrland, tidigare sagt till ST.

På Din tur förklarar marknadschefen Annica Kjellin att de många klagomålen på busstrafiken det senaste året har olika orsaker.

– En förklaring är att det är ett stort maskineri som ska synka när man byter entreprenör. Man kan förvänta sig att det uppstår vissa bekymmer, säger hon.

Det tar tid att få ordning på personal, nya organisationen och en ny fordonsflotta med bussar.

En annan orsak till skället från passagerarna är de många vägarbeten som pågått och pågår i Sundsvall.

– Det är bakgrunden till mycket av förseningarna och stressen för chaufförerna, säger Annica Kjellin.

Allra mest skäll har linje ett mellan Alnö och Bergsåker fått. Fler än hälften av de 583 kundärenden som kommit in under året gäller den busslinjen. Det beror bland annat på att sträckan från Navet till Bergsåker har haft många vägarbeten, till exempel brobygget på Västra vägen, som orsakat ständiga förseningar under hela året.

Mer läsning

Annons