Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Övernattning på bildäck granskas

Långtradarchaufförer har fått sova i bilarna ombord på färjan mellan Vasa och Sundsvall. Det bryter mot säkerheten och undersöks nu av Sjöfartsverket, polis och åklagare i Finland.

Annons
Det finns bestämda regler som säger att chaufförerna inte får vistas på bildäck under resan. Det övre så kallade väderdäcket är i princip reserverat för farliga laster och inte heller där skall folk vara, uppger Rainer Dahlblom på Sjöfartsverkets inspektionsenhet i Vasa till tidningen Vasabladet.
Chaufförer berättar anonymt i samma tidning om övernattningar på bildäck under den tio timmar långa resan till Sundsvall. En av dem jämför med fartyget Jan Hevelius som gick under på Östersjön i januari 1993.
Femtiofyra personer omkom.
Chaufförerna som låg i bilarna drunknade som katter. Bildäcket skall vara låst och chaufförerna har inget ärende dit, säger han.
Börje Lassfolk på rederiet RG Line medger att chaufförer sovit på bildäck åtminstone vid något eller några tillfällen.
Orsaken är en vattenskada i hytterna i personalens avdelning. Under reparationerna har personalen använt hytterna som egentligen är avsedda för långtradarchaufförerna.

Mer läsning

Annons