Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Racingstjärnans bästa tips i halkan

/

I veckan slog den första halkan till i Medelpad.
Över hälften av Sveriges bilförare gillar inte att köra i halt väglag.
– Genom övning skulle antalet döda i trafiken kunna minskas, säger racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Annons

Under vinterhalvåret inträffar många olyckor i halt väglag. 2013 omkom 260 personer och 20519 personer skadades, många av dem under vintern och i samband med första snön.

Som ambassadör för sajten bythjul.com har Mikaela Åhlin-Kottulinsky tittat närmare på vad man kan gör för att köra säkrare i vinterväglag.

Sajten har gjort en enkät som besvarats av drygt 1500 personer och fler än hälften ogillar att köra bil under den kalla årstiden. En tredjedel har inte övat halkkörning sedan de tog körkort.

– Att ta till vana att kontinuerligt testa underlaget kan dramatiskt minska olyckorna i trafiken. Om trafiksituationen medger kan du prova att bromsa maximalt för att känna på dagens grepp, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

– Håll också utkik efter lokala aktiviteter. Under vintern erbjuds ofta träning på is och snö. Genom att öva blir du såklart mer säker på din körning.

De allra flesta svenska hinner, enligt undersökningen, byta till vinterdäck innan den första snön faller men många missar att kontrollera mönsterdjupet.

– Slitna däck med för dåligt mönsterdjup ökar risken att tappa kontrollen och slitna vinterdäck har 40 procent längre bromssträcka på vått underlag än däck med det godkända mönsterdjupet på minst tre millimeter, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Racingstjärnan Mikaela Åhlin-Kottulinskys, ger 7 körtips:

1. Glansis: Släpp gasen! Få fram vikten på framaxeln. Mjuk styrning. Om det inte styr i alla fall och man har en manuell bil så kan man frikoppla. Genom detta tar man bort alla andra negativa störkrafter, och däcket kan nu endast fokusera på att styra.

 2. Vattenplaning: Håll jämn gas. Inga kraftiga eller snabba rörelser, vare sig de gäller gas, broms eller styrning. Försök att hålla dig lugn.

 3. Snömoln: Brukar oftast uppkomma vid möte, speciellt med lastbilar. Börja med att sänka farten, redan innan mötet! Fokusera på din högra kant eller snöplogskanten. Då minskar du risken att du omedveten åker mot vänster sida. Som du säkert vet: dit du tittar, dit styr du också.

 4. Möte i mörker: Återigen, fokusera på den högra kanten, gärna på de vita sträcken. Titta inte in i ljuset från de mötande fordonen.

5. Älgen eller rådjuret springer ut (skymning): Först, var medveten om att det är i skymningen som djuren rör på sig som mest. Var då speciellt vaksam. Sedan, om älgen springer ut, SPARKA på bromsen! Många trycker, men det handlar om att sparka och bygga upp maximalt bromstryck så snabbt som möjligt. Jag brukar säga att man ska sparka bromspedalen genom golvet. Först då sparkar man tillräckligt hårt, och tro mig, pedalen går inte sönder! ;-)

6. Skogsdunge och löv: Här handlar det också om att vara medveten om att det ofta tar det längre tid för vägen att torka upp inne i skogen (men även på broar) och därför sänka farten i god tid. Kommer man nu in för fort och man tappar greppet, så är det samma procedur som på glansis.

7. Steget före: I många av de fallen jag beskrivit ovan, så handlar det helt enkelt om att vara steget före. Att ha ett vaket och medvetet öga, och anpassa farten efter de möjliga faror som årstiden kan medföra.

Mer läsning

Annons