Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Resenärerna som Busslink glömmer

/
  • Astor Jonsson, Lena Simonsson, Helen Boman, Jenny Bergqvist och Karin Jonsson brukar sätta sig och vänta på bussen på några bänkar i närheten av hållplatsen på Norra berget. Tack och lov har vädret för det mesta varit fint.

Under två veckor har bussen uteblivit vid sju tillfällen. De förståndshandikappade har väntat förgäves vid hållplatsen. — Det är för jäkligt! Ursäkta att jag svär, men man blir förbannad, säger Helen Boman.

Annons
Gruppen ska varje morgon åka buss till Norra berget, där de flesta av dem går daglig verksamhet för förståndshandikappade. Varje eftermiddag ska de tillbaka igen. Länstrafiken har upphandlat turen som ska gå samma tider varje dag.
Men det funkar inte.
Under två veckors tid har bussen uteblivit vid sju tillfällen, oftast på eftermiddagarna.
Man blir förbannad. Man blir orolig, säger Helen Boman, som är en av dem som fått stå där och vänta.
Jag blir uppriven av det. Jag var jättearg en dag, säger Yvonne Jonsson, vars sambo dessutom väntar med middagsmaten och blir ohyggligt orolig när hon inte kommer hem i tid.
Som mest har de väntat i en och en halv timme. Inte törs de gå därifrån heller, eftersom bussen kan dyka upp.
Det ledde bland annat till att de stod ute vid busstationen i regn och snålblåst en morgon, utan att våga gå in i värmen. Just den morgonen uteblev bussen. En i gruppen har mobiltelefon, och larmade till slut personalen på Norra berget.
Personalen försöker hålla koll varje eftermiddag, så att gruppen ska komma hem. Uteblir bussen ringer de till Busslink för att påpeka det och ber dem skicka en taxi. Men att få kontakt har inte varit det lättaste.
Vi ringer och ringer, och de svarar inte eller så är det upptaget, säger habiliteringshandledaren Annica Johansson.
Nu räcker det! Det får inte vara så här längre! Det här är ingen röststark grupp. De är beroende av att allt fungerar.
Busslinks platschef Tore Nordlund känner till att de förståndshandikappade fått vänta länge, men inte att det hänt sju gånger.
Det är inte bra. Det är naturligtvis extra känsligt för den här gruppen. Vår ambition är absolut att det ska fungera, säger han.
Vad gäller problemen att få kontakt förklarar han att telefonen gått varm på grund av att bolaget haft vissa inkörningsproblem och många resenärer har hört av sig med frågor eller klagomål.
Gruppen på Norra berget har bara en sak att säga till bussbolaget:
De ska skärpa sig! säger Helen Boman.
Jaa, skärpa sig! fyller Lena Simonsson i.

Mer läsning

Annons