Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rysk sjöbjässe på snabbvisit med libysk olja

/
  • Allegro Double är stor som en flytande fabrik. Med sina 68 000  tillhör hon de största fartyg som kan angöra Tunadalshamnen. Ändå är hon liten för att vara ett oljefartyg.
  • Andrew Eliseev är andre styrman på Allegro Double.
  • Kapten Michail Chernirov har varit till sjöss i 33 år och har sett med om det mesta i fråga om dramatik på havet.
  • Eldningsoljan togs ombord i Libyen och slangas nu ner i lagerrum för att sedan användas i Korstaverken.
  • Kålsoppa var dagens rätt i mässen på Allegro Double.

Hon är det tredje största fartyg som någonsin angjort Tunadalshamnen.
Med 243 meter på längden, 32 meter på bredden och ett virrvarr av oljerör och kranar är det ryska fartyget Allegro Double ett flytande fabriksgolv.

Annons
Hon lastar 68 000 ton och vid ankomsten till Sundsvall i tisdags hade hon libysk eldningsolja i lasten.
Allegro Double är byggd i Ryssland och bemannas av en rysk besättning. Men nu körs hon för ett amerikanskt företag. Efter att ha hämtat upp oljan i Libyen gick fartyget till Houston och skulle ha fortsatt till New Orleans.
Men orkanerna kom i vägen, berättar andre styrman Andrew Eliseev.
Medan fartyget befann sig på resa såldes oljan i stället till Sverige; affärsuppgörelser medan lasten befinner sig ute till havs är vardag för en oljetanker. Här lossades olja först i Norrköping, och i Sundsvall lämnades de sista 23 000 kubikmetrarna.
Visiten är snabb. I tisdags baxades fartyget in till kajen i Tunadalshamnen med hjälp av tre bogserbåtar. I går pumpades oljelasten ner i lagerrum för att senare användas av Korstaverken och i dag, torsdag, är det avresa på nytt - vart visste inte kapten Michael Chernikov i går. Men han har hunnit notera att Sundsvall påminner lite om Ryssland med sina skogar.
Han basar över en besättning om 29 man, varav tre kvinnor. Sex månader i taget ligger den ute och är sedan ledig i sex månader.
Allegro Double är inget högteknologiskt vidunder; hon är byggd 1983 med enda syfte att tuffa fram säkert och tryggt med enorma mängder last. Det imponerande med henne är storleken. Allt är jättelikt, från det 15 ton tunga reservankaren till kättingar och rep.
Att promenera från för till akter tar en god stund. Och trots att det är gott om plats till havs får hon inte färdas i mörker utan måste ankra nattetid. Den som styr har möjlighet att se vattnet framför sig ett par kilometer längre fram, men för att se vad som finns precis framför måste han lite till instrument.
Bland alla ledningar, pipelins och kranar finns till och med en helikopterplatta. Andrew Eliseev berättar att i vissa hamnar är vågorna så höga att fartyget inte kan gå in till kaj. Då lossas oljan via undervattenspipelines, och de som besöker fartyget måste åka helikopter.
Allegro Double tillhör de största fartyg som är möjliga att ta emot i Tunadalshamnen. Men i oljevärlden är hon en pyssling.
Hon lastar 68 000 ton, men jag har varit på fartyg som tar 255 000 ton, säger Bo André vid Sundsvalls hamn.

Mer läsning

Annons