Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så får du en god (och nyttigare) jul

/
  • Köttbullar av älgfärs och fläskfärs blir ett lite hälsosammare alternativ till nötköttsbullarna på julbordet.
  • Apelsinsallad är ett smalare alternativ till ris à la maltan som efterrätt.
  • Rödbetssallad utan majonnäs eller grädde. Det kan man ha på sidan om så kan var och en blanda i så mycket, eller lite, de vill på sin egen tallrik.
  • Smaksatt vatten är gott och bra att varva med så att du inte bara dricker läsk eller öl under kvällen. Varva på samma sätt godiset med frukt.
  • Anna Nelding Sjöström och Lena Andersson är coacher hos Viktväktarna i Sundsvall. De tycker att det är viktigt att ta hand om kroppen även om det är jul. Men det behöver inte betyda att man inte kan njuta av god mat.

Julen innehåller många frestelser i matväg.
Men man kan äta hälsosammare och ändå njuta under julen – om man planerar.
– Tänk lite smart, säger Anna Nelding Sjöström, coach hos Viktväktarna.

Annons

Julen närmar sig, och med den kommer julbord, godis och bjudningar, något som brukar visa sig på vågen efter helgerna. Flera av medlemmarna har redan börjat oroa sig, berättar Anna Nelding Sjöström och Lena Andersson som är coacher hos Viktväktarna.

– Men julen är så mycket mer än att äta. Att man träffas är det som är viktigast, säger Anna Nelding Sjöström.

Genom att planera kan du få kontroll över julens ätande. Till exempel är det bra att äta en ordentlig frukost och lunch dagen för julbordet eller bjudningen så att du inte blir för hungrig och överäter. Och genom att göra bra val i vardagen kan du också njuta av festmaten med gott samvete.

– Om man sätter en god grund innan man kommer till alla de här frestelserna så kanske det räcker att ta en eller två av knäcken eller vad det är man vill ha, säger Lena Andersson.

– Vi tycker inte att man ska undvika någonting, men man kan äta lite mindre. Älskar man Jansson så kan man äta Jansson med riktig grädde men man måste inte äta en hel form, utan man äter lite grann och njuter av det man äter i stället. Samma med pralinerna. Plocka ut de fem godaste och njut av dem hellre än att äta hela lagret själv på asken, tillägger Anna Nelding Sjöström.

Om man är bortbjuden måste man inte ta mer av omtanke för värden eller värdinnan.

– Man ska komma bort från det där att man är otrevlig om man bara tar en av något, säger Anna Nelding Sjöström.

I grunden är mycket av maten på julbordet bra, till exempel skinkan och lutfisken. Men det finns också vissa fällor. Vissa dricker av slentrian mycket läsk och öl, eller stoppar i sig sötsaker, och då kan det vara bra lägga sig till med vanan att varva med nyttigare, mer mättande alternativ. Drick vatten mellan läsk och öl och ta en frukt mellan pralinerna. Och glöm inte bort det gröna.

– Fyll ut tallriken med en massa grönsaker. Då kan du äta av allt men blir skönare mätt. Det måste inte bara vara grönsallad varje gång utan kan vara festligare nu också när det är jul, säger Anna Nelding Sjöström.

Det finns också flera knep som gör maten hälsosammare utan att man för den skull gör avkall på den goda smaken.

– Gå inte bara på gammal vana, utan se om det finns något som går att byta ut i receptet, säger Lena Andersson.

Till exempel går det göra knäck på kaffegrädde i stället för vanlig eller lussebullar på margarin i stället för smör. Och om köttbullsreceptet innehåller grädde kan man byta ut det mot mjölk. Att tillaga köttbullarna i ugnen gör dem också nyttigare eftersom man inte behöver fett att steka dem i, och sedan kan man steka på dem lite innan servering.

– Köttbullarna behöver ingen stekyta medan de ligger i frysen, säger Lena Andersson.

Om man vill leva hälsosamt, men faller för frestelserna under julen och äter för mycket – är det kört då?

– Nej, så är det inte. Man kan ju alltid återgå till sitt sätt att äta sedan. Man måste ju också få leva som vanligt, men bara ha lite extra koll på det man äter, säger Lena Andersson.

– Sedan kan man tänka så här, det är inte det som man äter mellan jul och nyår som egentligen är det viktiga, utan det som man äter mellan nyår och jul, säger Anna Nelding Sjöström.

Mer läsning

Annons