Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så mår kroppen och psyket när du jobbar i skift

/
  • Sasha Cavic är sjukgymnast på länshälsan och har tidigare jobbat skift
  • Sasha Cavic menar att det är otroligt viktigt att se över sin hälsa när man jobbar skift.
  • Viktigt att tänka på är att se till att återhämta sig mellan skiften, annars finns en ökad risk för övervikt, sömnproblem samt utbrändhet.
  • Anette Wikström jobbade skift i 20 år som operatör i driften på Ortviken innan hon blev personalledare och jobbar med att se till att de anställda har det bra.

Att jobba mot kroppens naturliga rytm kan ge stora konsekvenser.
Skiftarbete kan bland annat medföra en ökad risk för övervikt, sömnproblem samt utbrändhet.
– Det finns enkla men viktiga medel för att förebygga dessa problem, säger sjukgymnast Sasha Cavic.

Annons

Oregelbundna arbetstider och skift in på småtimmarna är två stora bovar i mångas ohälsa. En arbetsform som kan påverka både den psykiska och fysiska hälsan.

– Enkelt sagt så är det att jobba emot vår naturliga rytm, ingen mår bra av det i längden, säger Sasha Cavic.

Sasha Cavic har tidigare jobbat nattskift inom vården, nu är han sjukgymnast och glad över att slippa jobba nätter. I början gick det bra men efter några år insåg han att det inte fungerade.

– Jag kände mig stressad och trött och jag kunde aldrig riktigt koppla av, säger han.

Utöver de fysiska påfrestningarna kände Sasha att det påverkade hans sociala liv.

– De allra flesta jobbar ju faktiskt dagtid och vardagar, jobbar man då nätter och helger så missar man stora bitar av det sociala livet med vänner och familj.

Han är noga att påpeka att allt är individuellt och att det finns människor som passar bättre in i skiftscheman.

– Vissa ser sig själva som nattpersoner och trivs bra att jobba skift. Och så länge det funkar så är det bra, säger han och fortsätter:

– Men rent fysiologiskt ska vi människor sova på natten och det medför många problem att bryta det.

När kroppen blir utsatt för dessa påfrestningar är det tydligt att mycket hänger ihop och en ond cirkel kan sättas i gång.

– Många äter och dricker socker för att hålla sig vaken – och går upp i vikt. Man är trött hela tiden – men kan inte sova, säger han.

Även om man tycker att det funkar bra att jobba natt bör man vara försiktig och noga med sin hälsa.

– Man måste vara noga med att återhämta sig på sina lediga dagar och mellan skiften, säger han och fortsätter:

– Det är ju inget nytt jag säger men allt handlar om att äta bra mat, motionera regelbundet samt att se till att sova bra.

Anette Wikström jobbade skift i 20 år som operatör i driften på Ortviken, SCA. 2010 blev hon dagarbetare då hon blev personalledare för avdelningen LWC 1. Under hennes år på Ortviken har mycket förändras för att förbättra omständigheterna för skiftarbetarna.

2004 startade ett projekt för att se över schemat och skiften som då användes. Bland annat tog de in en sömnforskare för att se hur de eventuellt nya skiften skulle formas.

– Forskare kollade vad som skulle vara mest skonsamt för människokroppen och sedan fick skiftarbetarna rösta på det schema som de tyckte var bäst, säger Anette Wikström.

Det de kom fram till var ett schema byggt på 12 timmar per pass, en fast femveckorsperiod samt att man gick från att jobba fyra nätter i rad till endast två eller tre.

– Schemat kördes på prov i ett år och när skiftarbetarna sedan skulle välja schema var det runt 80 procent som föredrog den nya skiftgången, säger hon.

Nu har denna modell varit i drift i lite drygt 10 år – och skiftarbetarna är nöjda. Fördelen tror Anette bland annat är kopplat till de långa ledigheterna.

– Det är otroligt viktigt att få tid att återhämta sig, annars orkar man inte med sig. Och jag tror att det delvis är det som skiftarbetarna uppskattar.

Anette hann själv jobba några år med det nya schemat innan hon bytte jobb, och även hon var nöjd.

– Ibland saknar jag det, jag trivdes bra som skiftarbetare. Det är ju skönt på så sätt att man gör bort allt arbete på en gång, sedan kan koppla av.

Trots att skiftarbete ofta innebär en annan dygnsrytm än de allra flesta i samhället i dag så menar Anette att det också kan bidra till en extra fin gemenskap i arbetslagen.

– I och med den långa ledigheten och att man vet vilka helger man är ledig så tycker jag att man hinner med den sociala biten med familj och vänner, säger hon och fortsätter:

– Och när man är ledig på vardagar är många andra kollegor också det, vilket gör att många är väldigt nära och umgås mycket med arbetskamraterna.

Men även om de på Ortviken har hittat ett schema som tycks fungera är det viktigt att regelbundet kolla upp de anställdas hälsa. Därför får alla skiftarbetare gå på läkarundersökning en gång var tredje år.

– Det är viktigt att kunna se eventuella signaler på ohälsa tidigt, så att vi hinner hjälpa innan det gått för lång. Det handlar trots allt om att arbeta tider då vi människor egentligen ska sova.

Mer läsning

Annons