Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska väntan vid bommarna kortas

/

Bommar som går ned, men tåg som aldrig kommer.
Trafikanternas stora irritationsmoment i centrum ska nu byggas bort.
– Väntan vid Skolhusallén har varit det som retat folk mest, säger Kenth Nilsson, järnvägsstrateg på Trafikverket.

Annons

Järnvägsbommarna i centrala Sundsvall har varit ett hett diskussionsämne i många år. Många är de gångtrafikanter och bilister som suttit i kö och förbannat bommarna som går ner i tid och otid.

– Det jag har fått mest arga samtal kring och som har retat folk mest är bomfällningarna vid Skolhusallén. Där har bilister suttit i sina bilar och sett hur persontåget står på Västra station och hur passagerarna kliver av. Samtidigt har bommarna vid Skolhusallén varit nedfällda och det har ju varit helt tokigt, säger Kenth Nilsson, Trafikverkets strateg för järnvägsfrågor.

Trafikverket har gjort en analys av problemet med bomfällningarna i centrala Sundsvall och man hittade sex problemområden som skulle utredas vidare. Bommar som går ned långt innan tåget kommer i anslutning till Västra station var ett av dem.

– Det problemet byggdes bort tidigare i år. Nu har vi gjort så att det finns en tågbefälhavarlåda på Västra station. Där finns en knapp som tågmästaren trycker på när alla passagerare har klivit av och först då fälls bommarna ned, säger Kenth Nilsson.

I dag är det alltså tågbefälhavaren som fäller bommarna för Dalgatan och Sidsjövägen, och det kommer också att gälla för Skolhusallén. Men till dess får tågbefälhavaren indikera till en tågklarerare när bommarna ska fällas. Jämfört med tidigare är även det en förbättring för de trafikanter som väntar vid bommarna.

I dag går bommarna ned 82 gånger per dygn i centrala Sundsvall. Det passerar som mest tåg mellan klockan 14.00 och 16.00 - då infaller den så kallade maxtimmen.

– För något år sedan var det cirka åtta bomfällningar under maxtimmen, och övrig tid i genomsnitt två bomfällningar i timmen per dygn. Maxtimmen påverkar trafiken som mest. Trafikverket har tidigare sagt att antalet bomfällningar per maxtimme inte kan bli så många fler, det bör inte öka så mycket mer. Däremot kan maxtimmeperioden bli längre, säger Viveca Norberg, samhällsplanerare vid Sundsvalls kommun.

Trafikverkets prognos säger att antalet förbipasserande tåg kommer vara 93 per dygn år 2030. Den bygger på att triangelspåret som kopplar samman Mittbanan och Ådalsbanan är i bruk. Med det kan transporter från inlandet till kustens industrier och till hamnen gå direkt utan lokvändningar.

– I dag måste godstågen gå in mot Sundsvall för att vända. Så på ett tåg blir det två bomfällningar, säger Kenth Nilsson.

Mer läsning

Annons