Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sekretessen en vägbula i kommunikation

/
  • Fredrik Nyström, Saga Harström och William Lindholm går alla i årskurs nio på Hagaskolan. – Jag tror att det är viktigt att lärarna snackar mer med eleverna person till person, säger William Lindholm och får medhåll.    Ingen av dem har själva problem med mycket frånvaro.
  • – Samarbetet mellan socialtjänsten och skolan funkar inte alla gånger och det kan vi inte acceptera, säger Joâo Pinheiro (S).

Problem med frånvaro i skolan har fått politiker att reagera.
– Samarbetet mellan socialtjänsten och skolan funkar inte alla gånger och det kan vi inte acceptera, säger Joâo Pinheiro (S).
En av anledningarna kan vara att sekretessen försvårar kommunikation mellan skola och sociala myndigheter.

Annons

Joâo Pinheiro (S) är gruppledare i barn- och utbildningsnämnden och tycker det är det dags att samhället börjar samarbeta på alla plan för att stötta elever med hög frånvaro.

– Vi måste se till att alla våra förvaltningar samverkar bättre och här är det viktigt att ingen känner sig utpekad. Det är ett stort problem att barn skolkar som vi måste lösa tillsammans, säger han.

Han anser att situationen är akut och att en kraftsamling måste till för att öka närvaron i skolan.

Han får medhåll av Vera Eriksdotter som är kurator på Hagaskola men hon betonar samtidigt att det inte finns några enkla lösningar.

– De som är hemma är inte det för att de skiter i skolan. Ibland har tröskeln att ta sig hit blivit för hög och då är det väldigt svårt att komma hit, hur gärna man än vill, säger hon.

Hon tycker att samspelet mellan de sociala myndigheterna och skolan är för dålig.

– På många sätt sätter sekretessen käppar i hjulet, säger hon.

När skolan gör en orosanmälan om en elev och eleven får kontakt med socialtjänsten eller Barn- och ungdomspsykiatrin träder också sekretessen i kraft vilket gör att skolan får svårt att följa upp och stötta eleverna.

– Självklart är det bra att sekretessen finns. Men ofta blir det att vi tappar kommunikationen där. Det skulle behövas en strategi från kommunen där man kan spela med öppna kort och samarbeta mellan de olika instanserna, säger Vera Eriksdotter.

När orosanmälan görs fyller skolan, i regel, alltid i att de vill ha en uppföljning. Men Vera Eriksdotter berättar att det är väldigt sällan som de faktiskt får höra något om elevens situation efter anmälningen.

En lösning tror hon är att socialtjänsten vid sin första konakt med elevens föräldrar frågar om det är ok att man samarbetar med skolan för att på så vis kunna upprätthålla kontakten utan fara för att bryta mot sekretessen.

Fredrik Nyström går årskurs nio på Hagaskolan och tror att det är viktigt att man suddar bort det negativa tonläget som finns kring elever med mycket frånvaro.

– Det finns olika sätt att säga det på. Att säga: du var borta i går, låter tio gånger bättre än att säga att en elev skolkar, säger han och får medhåll av Saga Hammarström och Fredrik Nyström som också går i årskurs nio.

Mer läsning

Annons