Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SFI blir sambo med Komvux

/
  • Läraren Moa Dahlquist lär ut svenska på studieväg 1 A och möter dagligen många tacksamma elever. Saba Desbele, Adahant Gebrymedhin och Tekle Berhe lär sig fylla i blanketter.
  • Grammatik och meningsbyggnad. Svenska språket är en utmaning.
  • SFI-eleverna Rebecca Nakibuuka och Cecilia Roncancio diskuterar svenska tidningsartiklar.
  • I maj tillträdde Anna-Carin Eby som rektor på SFI. Hon imponeras dagligen av elevernas framsteg, trots att många har svåra upplevelser i bagaget och att inlärning påverkas negativt av stress.
  • En lärare, en tandläkare och en revisor. Soria Ali från Syrien, Cecilia Roncancio från Colombia och Rebecca Nakibuuka från Uganda läser på SFI:s avslutande svenskkurs.

Varje år strömmar upp emot 1 200 elever från jordens alla hörn in och ut genom entrédörrarna till SFI i Nacksta.
Här föds nya svenskar. När de har tilldelats ett personnummer är språket nästa steg och nu närmar sig svenskundervisningen Komvux.
– Men det måste få ta tid. Inte ens ett barn erövrar språket på kort tid, säger skolans rektor Anna-Carin Eby.

Annons

Under veckan lämnade tre folkpartistiska ministrar in en remiss om att SFI bör slopas och inkluderas i Komvux. På det sättet hoppas man kunna göra svenskundervisningen för invandrare mer individanpassad.

I Sundsvall håller en hopslagning just på att ske. I alla fall fysiskt. Komvux har just flyttat in fastigheten i Nacksta eftersom vuxenutbildningens lokaler i gamla vårdskolan vid Sundsvalls sjukhus ska renoveras. I början av 2016 är det sedan meningen att båda skolformerna ska inrymmas i den gamla vårdskolan.

Anna-Carin Eby håller med ministrarna Björklund, Arnholm och Ullenhag om att SFI-undervisningen borde vara mer flexibel och individuellt inriktad. Men hon känner sig tveksam till de bakomliggande argumenten, att det ska spara tid.

– Det finns säkert folk som tror att SFI kan liknas vid ett vuxendagis för invandrare, men det handlar om stenhårt plugg och de som går här har ingen lätt studiesituation, säger hon.

Det är arbetsförmedlingen som upprättar en etableringsplan tillsammans med de nyanlända. Ofta innebär det svenskstudier fram till tolv på dagen följt av praktik eller annan utbildning på eftermiddagen. Anna-Carin Eby tror att eleverna skulle vara betjänta av en bättre samordning mellan de olika passen.

– Jag flyttade själv till i Italien och bodde där i fyra år. Trots att det var självvalt, att jag inte arbetade och inte hade några anhöriga hemma i Sverige som jag behövde oroa mig för, var jag helt slut när jag lade mig om kvällarna. Bara att försöka förstå ett lands kultur, hur saker fungerar och lära sig språket är ett enormt arbete. De här människorna har ofta tvingats fly hals över huvud och det ställs stora krav på dem för att de ska ha en försörjning.

SFI är en inrättning som få besöker som inte jobbar eller studerar där. I Nacksta slås man av den trivsamma miljön, det öppna klimatet och att man som utomstående genast får frågan om man söker någon och behöver hjälp med att hitta.

ST:s fotograf har en utrustning som signalerar vad vår visit handlar om.

– Är ni från en tidning? Vad roligt. Vänta ska jag visa var personalen finns, säger en man på bruten svenska.

I de olika klassrummen sitter allt från analfabeter till högutbildade akademiker. Innan språkutbildningen påbörjas kartläggs den nya elevens kunskaper. Därefter placeras personen på en av tre nivåanpassade studievägar, vilka innefattar två kurser vardera.

– Beroende på bakgrund studerar människor här i allt från några månader, upp till flera år. Ett par år är nog vanligast. Den stora puckeln finns nu på studieväg 2 men det förändras hela tiden beroende på världsläget och vilka som kommer hit, berättar Anna-Carin Eby.

I mars 2014 hade drygt 31 000 nya svenskar en pågående etableringsplan. Knappt hälften hade som lägst en gymnasieutbildning med sig i bagaget och en lika stor andel var kvinnor. Närmare tre fjärdedelar av gruppen var under 40 år och nästan en femtedel under 25.

– Men den allra största gruppen immigranter är svenskar som flyttar tillbaka efter att ha bott utomlands, säger Anna-Carin Eby.

35 lärare jobbar på skolan och stämningen är omvittnat god, vilket har gett utslag i en årlig undersökning av kommunens arbetsplatser.

– Vi nominerades till Sundsvalls kommuns arbetsmiljöpris i år, säger Anna-Carin Eby.

Samtidigt finns det en ständig efterfrågan på lärare med utbildning i svenska som andraspråk.

Moa Dahlquist har jobbat på skolan i fem år och stortrivs.

Den här förmiddagen undervisar hon en grupp elever från Eritrea, Somalia, Laos och Afghanistan. Eleverna läser A-kursen i studieväg 1, vilket innebär att de flesta är analfabeter. I dag tränar de på hur man fyller i personuppgifter på en blankett.

– Det här är världens bästa jobb. Man får så mycket tillbaka Jag känner att jag verkligen gör skillnad, säger hon.

I ett annat klassrum lotsar Annika Berg sina elever genom den avslutande kursen på studieväg 3. Där sitter Thom Le från Vietnam, Soria Ali från Syrien, Cecilia Roncancio från Colombia och Rebecca Nakibuuka från Uganda och diskuterar frågor utifrån svenska tidningsartiklar.

– Jag var tandläkare i mitt hemland och har varit i Sverige i ett år. Jag vill jobba som tandläkare här också så småningom, men jag måste lära mig språket först, säger Cecilia Roncancio på fullt begriplig svenska.

Personalen på SFI värjer sig mot åsikter om att invandring är en belastning för ett land.

– De här människorna är vårt lands framtid. De står för utveckling och har så mycket att bidra med. De behövs, inte minst i en region som vår. Annars skulle den stanna av, säger Anna-Carin Eby.

Mer läsning