Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skandalerna vilar tungt på henne

/
  • Rose-Marie Carlsson lovar att gå till botten med  missförhållandena i hemtjänsten.

Hemtjänstchefen Rose-Marie Carlsson har sina tyngsta arbetsdagar någonsin. På mindre än en månad har två av hennes vårdtagare dött och fem anställda fått sparken. Nu skakar ännu en skandal hemtjänsten. — Förtroendet är skadat, säger hon.

Annons
Kan Sundsvallsborna lita på hemtjänsten?
Vi har otroligt fin organisation och mycket fin personal. Att det här har hänt på kort tid är djupt allvarligt för oss alla. Vi måste se över alla delar igen. När sådant här allvarligt kan hända måste vi gå till djupet riktigt med det, fortsätter Rose-Marie Carlsson.
Samtidigt kvarstår faktum: Sedan midsommarhelgen har tre allvarliga missförhållanden avslöjats inom hemtjänsten i Sundsvall (se faktaruta).
Hittills har hon varslat fem anställda om uppsägning och gett ytterligare tre anställda skriftliga varningar.
Själv har Rose-Marie Carlsson arbetat inom kommunen sedan 1996 och säger att hon aldrig varit med om något liknande.
Kan du säga säkert att det inte finns fler fall som allmänheten inte känner till ännu?
Givetvis kan man aldrig säga säkert, men jag tror inte det. Det här är extrema händelser och då sådant händer kommer det förr eller senare fram vad som hänt.
Vilket ansvar bär du själv?
Jag och alla andra som ingår i ledningsgruppen har självklart ett ansvar för att det finns rutiner ute i verksamheten. I de här fallen har de anställda erkänt att de inte följt rutinerna. Varför vet de inte själva. Nu är det mitt jobb att ta reda på det.
Varför har bara hemtjänspersonalen fått ta konsekvenserna?
Som jag säger har de berättat själva att de inte följt de rutiner som finns. Och som anställd har du en skyldighet att göra det. Nu ska vi gå till botten med det här.
Vad kan konsekvenserna bli av det?
Jag vill inte spekulera om det. Vi vet ingenting säkert förrän vi gjort det.
Har du någon förklaring i dag vad de här missen kan bero på?
Nej. I de enskilda ärendena har man inte tagit sitt ansvar. Men sedan måste vi titta på varför vi inte följer rutinerna. Är det andra brister vi har? Vad beror det på att man glömmer och slarvar? Det känns jätteallvarligt för oss.
Har personalen tydliga instruktioner på vad man ska göra om man inte får kontakt med en vårdtagare när man besöker eller ringer dem?
Ja. Det är skrivet vem man ska kontakta. Får man inte tag i anhöriga i de fall vi inte har nyckel, och så är det hos många vårdtagare, måste vi få hjälp av polis.
Vad ska ni göra nu?
Vi ska diskutera det här i ledningen när alla kommer tillbaka från semestern. Socialnämnden kanske sitter och funderar. Vi har ett stort arbete framför oss. Vi måste analysera riktigt på djupet varför det här hände och vad vi gör, säger Rose-Marie Carlsson.
Hon har anmält alla tre fallen till Socialstyrelsen enligt Lex Sarah och en anmälan är också gjord till länsstyrelsens omsorgsenhet.

Mer läsning

Annons