Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skoterägarna vill ha samma rättigheter som båtägarna

/

Leksak eller seriöst intresse? Sundsvalls aquacross club vill att länsstyrelsen lyssnar på EU och tillåter fri vattenskoteråkning. I dagarna öppnar klubben efter några års uppehåll - och nu jobbar de för en förändring.

Annons
Medlemmarna i Sundsvalls egen vattenskoterklubb är trötta på att inte bli tagna på allvar. De tycker att vattenskotern borde klassas som båt.
Det är faktiskt en sport och det finns många intresserade. Men om alla tror att det är så begränsad körning så vågar man inte investera i en maskin, säger klubbens ordförande Rikard Sandberg.
Enligt honom så ser lagen inte ut som kommunen och länsstyrelsen påstår, alltså att man bara får köra på farleder. Enligt EU gäller samma regler för en skoter som för en båt, menar han. Nu hoppas klubben bara på en bekräftelse från kommunen.
Vi kan nästan hoppas att någon åker fast eftersom vi vet att vi har rätt. Om ärendet går upp i EU-domstolen så kan det bli bevisat, säger Stephan Nordström.
De höga och ojämna bullernivåerna är en kritiserad del av skoteråkningen. I mycket grunda vatten med mjuka bottnar finns risk för skador på växt- och djurliv, anser Naturvårdsverket. Fågellivet kan också störas av skotrarna.
Båtar med V8-motorer är tillåtna och de låter mycket högre än en skoter. Och skotrarna är helt plana under och har inget som kan skada botten,säger Rikard Sandberg.
Klubben har varit vilande sedan 2001 men nu ska den komma igång igen. Sedan 1991 då klubben bildades så har styrelsen sökt tillstånd för att få använda ett område för träning. Men det har blivit avslag från kommunen varje gång. Närmaste stället där det är tillåtet att köra fritt är i Gävle. Just nu ligger bollen hos Länsstyrelsen som inom kort kommer att lämna ifrån sig ett beslut.
Där har vi begränsat farledernas bredd till 600 meter och det kommer även att framgå var man får köra i länet, säger Lars-Ola Norén på länsstyrelsen.
Han tror inte att det kommer att ske några förändringar av förordningen de närmaste åren. Det är svensk lag som reglerar hur skoteråkningen nu får ske, och ska det ändras så måste man vända sig till regeringen.
Om EU däremot pressar oss ännu hårdare så måste vi eventuellt ändra lagstiftningen, säger han.
Enligt Lars-Ola Norén har Sundsvalls kommun varit restriktiva mot skoteråkningen under en lång tid.
Vi tycker att kommunen borde ta kontakt med oss för en dialog. Det finns gamla fördomar kvar sedan 80-talets uthyrning av skotrar på badplatser. I dag finns det bensinsnåla maskiner som låter väldigt lite, säger Stephan Nordström.
Själv brukar han ta med familjen på en tur ut på Granön. Skotern använder han då som en mindre båt som lätt kan fraktas på trailern och läggas intill en brygga.
Bara att packa ner filten i utrymmet här, säger han och lyfter på luckan framtill på den breda skotern.
Vissa tycker om snabba motorbåtar, andra segling eller skidor. För Stephan är det på skotern han får sin rekreation. Att åka ut på öppet hav ger honom en stor frihetskänsla.
Det är sunt förnuft som gäller och vi är inte ute efter att störa någon, säger han.







Vad är en vattenskoter?
Den nya definitionen på vattenskoter är en farkost vars längd understiger fyra meter och som

1. har en förbränningsmotor med ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla och
2. har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä på farkosten snarare än befinner sig i den.

källa: www.naturvardsverket.se

Mer läsning

Annons