Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snälltest på Facebook – ny strategi

Har du koll på vem som har gillat flest av dina Facebookinlägg under det senaste året?
Genom ett snälltest får du reda på det – och marknadsför samtidigt Sundsvall som julstad.

Annons

Konkurrensen om julbesökarna är stor mellan Sveriges städer. Nu tar Sundsvalls besöksnäring en ny väg, via Facebook och ett snälltest. Med kampanjen "Finns det några snälla vuxna här" – som är en del i begreppet Julstaden Sundsvall – hoppas man på att nå ut i sociala medier.

– Vi vill göra något annorlunda som marknadsför både Stenstan och Birsta tillsammans, säger Maria Åslin från Näringslivsbolaget.

Tillsammans med kommunikationsbyrån Sweet Pop tog de fram Snälltestet.

– Alla städer är duktiga på att lyfta fram sina utbud. Vi myntade "Finns det några snälla vuxna här" som går ut på att man gör ett test på Facebook. Testet räknar ut vem av dina vänner som gillat flest av dina inlägg det senaste året, alltså den som är snällast mot dig. Den personen kan du sedan nominera till att ha chans att vinna ett julpaket, berättar kreatören Andreas Killander.

Förutom chans på upplevelsepaket får den som genomför testet en länk med tips på vad man kan göra i Sundsvall.

– Vi har ett mål att fördubbla vår besöksnäring och det är en ganska tuff strategi. Det här är en del av det, säger Maria Åslin.

Snälltestet, som är en tävling, pågår fram till den 18 december.

Mer läsning

Annons