Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sömnforskare: "Vi lever i ett prestationssamhälle"

/

Sömnbesvär är en folksjukdom.
– Det är ett jättestort och vanligt problem som ökar lavinartat, säger sömnforskaren Johas Appelberg

Annons
Svårt att somna. Vaknar lätt på natten och kan inte somna om. Är trött på dagarna och har koncentrationssvårigheter.
Känner du igen dig?
Du är inte ensam.
Vi lever i ett prestationssamhälle med stora krav både från oss själva och arbetsgivare, familj och vänner, säger Jonas Appelberg.
Många av oss är vakna en större del av dygnet än vi egentligen skulle vilja och mår bra av.
Vi stiger upp tidigare och kan lätt störa vår biologiska klocka med stress och oro, säger Jonas Appelberg.
Sömnen är bokstavligt talat livsviktig. Under nattens timmar byggs kroppen upp både fysiskt och psykiskt.
Dålig sömn ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, åldersdiabetes och depressioner. Det gäller att kunna bryta den onda cirkeln, säger Jonas Appelberg.

Fakta/Appelbergs råd
* Plocka ut tv:n och andra störande faktorer från sovrummet. Det ska vara en plats för vila och kärleksstunder.
* Försök lägga problemen åt sidan när du kommer hem från jobbet. Ägna dig åt familjen och ta gärna en lugn promenad.
* Motionera men inte för sent på kvällen.
* Undvik kaffe och te.
* Om du inte har somnat efter 30 minuter gå upp och ut ur sovrummet. Sätt dig i ett annat rum och läs en bok. Lägg dig när du är sömnig igen.

Mer läsning

Annons