Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

ST som tabloid fyller tio år

/

Lokaltidningar engagerar.
Det lärde vi oss den 17 februari 2005.
Dagen då Sundsvalls Tidning halverade sitt format och blev tabloid.

Annons

Vi uppmanade läsarna att höra av sig när det första numret av "nya" ST kom ut.

Det var inte en, två eller tre som hörde av sig – det var tusentals.

Vi var förstås beredda på en viss reaktion, både positiva och negativa, men att det skulle bli i den här omfattningen hade vi inte kunnat tro.

Och det är bara att erkänna:

De flesta var arga, riktig arga.

"Varför är bokstäverna så små?", "Varför är det så stora bilder?" "Varför ligger kulturen så sent i tidningen?".

Reaktioner som på sätt och vis var förväntade. Förändringar påverkar alltid folk, det bryter ett invant beteende.

Efterhand justerades också viss typografi, trots att det inte var någon större minskning av bokstävernas storlek (som cirka 70 procent av klagomålen handlade om).

Det var helt enkelt ett nytt och ovant typsnitt för våra läsare.

Läsarna vande sig dock allt eftersom och i takt med detta minskade kritiken.

Varför gick då ST över till tabloid?

Ja, det var en trend i hela medie-Sverige och då tidningen hade det större formatet fick vi också höra:

"ST är för stor, omöjlig att läsa vid frukostbordet."

Att byta format var trycktekniskt ingen stor sak, eftersom pressen i Birsta klarade detta. Vi hade också flera års erfarenhet av en Söndagsbilaga i tabloidformat och vi hade även gjort spel- och tv-bilagor i samma storlek.

Men trots att de trycktekniska problemen var få måste ändå långa och tidskrävande förberedelser till innan övergången var klara.

Inte minst ville vi ha läsarnas synpunkter inför övergången för att få ett naturligt bollplank till våra funderingar.

Fokusgrupper tillsattes där inte minst just typsnittet och det typografiska utseendet, eller design om man så vill, fick stort utrymme i diskussionerna.

Men även innehållet och upplägget i tidningen var en engagerad fråga.

Tidigt i planeringsarbetet slog vi fast att tidningen skulle vara i två delar varje dag.

Ganska bekvämt för flerpersonershushåll, på så vis att flera kan läsa tidningen samtidigt till frukosten.

Frågorna var fler än så.

Hur gör vi med ledarsidor, debatt, insändare och annat?

Det fanns funderingar på att få en tidig nyhetsstart direkt i tidningen och flytta åsiktsmaterialet längre bak. Till slut bestämde vi oss dock för att ledare/debatt/insändare skulle ligga tidigt och att kulturavdelningen skulle kopplas ihop med nöje.

Införande av lokalsidor var också något vi tidigt var inne på och självklart skulle såväl Ånge och Timrå få egna sidor, eftersom de dels var egna kommuner, men också genom att det där sedan tidigare fanns lokalredaktioner.

Vi gick ett steg längre än så. Vi bestämde oss för att Njurunda också skulle få en egen sida. Visserligen ingen egen kommun "men det bor trots allt 14 000 människor inom det område som motsvarar Njurunda församling."

Ett argument som fick genomslag och en tid innan tabloidövergången gjorde vi en "provtidning" som vi presenterade för våra fokusgrupper där de nya lokalsidorna fanns med.

En provtidning som nu fick lite mer spridning än vad vi tänkt oss. Den hamnade nämligen på konkurrentens redaktion och någon vecka senare åkte vi på ett litet bakslag:

Dagbladet satsade på en Njurundasida i kombination med Matfors.

De "snodde" helt enkelt vår idé och kom före oss med just denna nyordning.

Men bra idéer i mediebranschen är till för att stjälas så det vara bara att gå vidare – och genomföra vår planering.

Inför övergången till tabloid såg vi som ett viktigt argument att öka upplagan. Att bryta en sakta nedåtgående trend.

Det besvärliga fullformatet vid frukostbordet skulle inte längre vara ett skäl till att inte välja ST.

Samtidigt fanns en viss oro för annonsintäkterna då dessa baserades på spaltmillimeter. Ju större annonser, ju mer betalt.

I tabloiden skulle annonsytorna minska.

Vi införde moduler som skulle kompensera det förväntade bortfallet.

Allt vad vi hade trott blev fel – förväntningarna blev de motsatta.

Någon upplageframgång blev det inte, utan efter ett tag var nedgången densamma som tidigare och har numera minskat ytterligare.

Men de senaste årens nedgångar beror främst på ny teknik och har inget med formatet att göra.

Det som däremot var glädjande var att annonsintäkterna fortsatte att peka uppåt, även om också dessa numera har en nedåtgående kurva.

Men tiden efter tabloidövergången var lite av "all time high" för ST.

Birsta växte så det knackade, In-gallerian kom och det var fram till 2008-2009 en växande konjunktur.

Det har gått tio år sedan vi var några personer som den där natten for ut till Birsta för att följa tryckningen av nya Sundsvalls Tidning.

Natten före läsarstormen.

Lokaltidningar engagerar...

Mer läsning

Annons