Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stålet gör Sundsvallsbron till en halkfälla

/

Sundsvallsbrons konstruktion är extra utsatt för hösthalkan.
Stålet gör att vägbanan fryser snabbare.
– Yttemperaturen sjunker snabbare på en bro gjord av stål, säger Kristofer Engstrand, driftledare på Trafikverket.

Annons

Läs också: Trafikolycka på Sundsvallsbron – mycket halt på platsen.

Förra veckan tvingades Trafikverket stänga Sundsvallsbron efter att flera olyckor inträffat till följd av blixthalkan.

Ett regnväder ändrade snabbt förutsättningarna.

– Det stämmer att bron blev väldigt hal. Nu behövde vi säkra arbetsmiljön för de räddningsfordon som arbetade på bron. De bilar som passerade höll alldeles för hög hastighet trots att vi reglerat hastigheten med de digitala tavlorna, säger han.

Nu visar det sig att Sundsvallsbron är extra känslig för den här typen av väderomslag på hösten.

– Eftersom det här är första hösten sedan bron togs i bruk är det nytt för bilister här. När temperaturen faller så faller det ännu snabbare där, säger Kristoffer Engstrand.

Det är konstruktionen som är anledningen. Under lagret av asfalt på vägen ligger stål och när kylan kommer så gör det kalla stålet att vägbanan fryser snabbare.

– Stålkonstruktionen fryser först. Det tar längre tid på land då markvärmen stoppar upp kylan på ett annat sätt, säger Kristofer Engstrand.

Vad är skillnaden mot Alnöbron?

– Den är gjord i betong och fryser därför inte lika snabbt.

Vad gör ni för att stoppa detta?

– Vi är medvetna om det och försöker förebygga problemet. Vi är snabbt ute och saltar vägbanan och de omgivande vägarna. Sedan gäller det att trafikanterna är medvetna om att det kan vara halt oavsett om de kör på bron eller inte. När det blir kallare och det kommer ett regnväder så blir det halt. På hösten kan det också vara stora variationer på vägen mellan skuggiga och soliga partier så det är viktigt att som trafikant vara vaksam och anpassa hastigheten.

Ett annat hjälpmedel som Trafikverket kan använda är det digitala omledningssystemet.

– Där har vi fått en bra möjlighet om vi måste leda om trafiken då en olycka inträffar eller då vi måste göra drift- och underhållsåtgärder, säger Engstrand.

Det är just på senhösten som Sundsvallsbron är extra utsatt.

– På vintern är det vinterväg överallt och inte bara halt lokalt på bron som en sådan här gång. Sedan har bilisterna vinterdäck på bilarna och är naturligt lite mer försiktiga.

Trafikverket installerar dessutom ett hjälpmedel för att snabbare bedöma behov av åtgärder.

– Det handlar om en vägväderstation som sitter på många andra vägar. Det ska upp en sådan station på Sundsvallsbron med en kamera och det kommer att hjälpa oss. Den mäter bland annat yttemperatur, lufttemperatur, nederbörd och luftfuktighet vilket blir ett bra stöd. Den blir en del i ett beslutsunderlag, men ingen information som vi visar utåt till bilisterna, säger Kristofer Engstrand.

Mer läsning

Annons