Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora motsättningar på Midlanda

/
  • Midlanda upplevs som en negativ arbetsplats i jämförelse med många andra flygplatser visar en Temo-undersökning.
  • Är det fritt fall som gäller för relationen mellan ledning och anställda på Midlanda?

Det råder djupa och starka motsättningar mellan personal och ledningen vid Midlanda flygplats. En ny kulmen kom för en tid sedan då ledningen beslutade att anmäla en fackligt förtroendevald till Personalansvarsnämnden för påstådd osaklighet och illojalt uppträdande.

Annons
Den anmälde, Lennart Dahlin, har bestritt påståendena och flera av de som jobbar åt Luftfartsverket på Midlanda ger honom sitt stöd.
Istället har den nya ledningen med flygplatschef Birgitta Uppling i spetsen infört en ledarstil som fått många att må psykiskt dåligt.
Att något drastiskt skett på grund av den omorganisation som nya ledningen genomfört framgår av den psykosociala attitydundersökning som genomförts under våren av Temo.
Av sammanställningen framgår att de negativa tendenserna bland personalen blivit betydligt kraftigare sedan förra undersökningen 2003. Det är under den perioden som den nya ledningen verkat på Midlanda.
Jämfört med utvecklingen totalt på samtliga flygplatser som LFV driver blir den negativa förändringen högst påtaglig för just Midlandas del.
I sammanställningen har de negativa upplevelserna bland de anställda ökat för samtliga nio huvudgrupper av frågeställningar. Ökningen av andelen som känner stress i sin arbetssituation har ökat markant, liksom den sammanfattande frågeställningen om man trivs med sitt arbete och arbetssituation.
Det är ganska naturligt att man känner så här när man genomgår en omfattande omorganisation, säger Birgitta Uppling.
Det är därför viktigt att vi kan jobba oss ur den tillsammans med personalen.
Lennart Dahlin som ska rannsakas av ansvarsnämnden är långt ifrån lika övertygad.
Han och flera med honom menar att det är just tack vare oskickliga ommöbleringar av och i den nya ledningen som stressen ökat och arbetsglädjen avtagit.
Nu betraktas jag som en illojal uppviglare av flygplatschefen, vilket visar att hon inte kan skilja på mina två roller. Som facklig företrädare ska jag framföra de synpunkter som kommer från medlemmarna. Kritiska synpunkter finns det gott om utan att det för den skull är jag som planterat dom i uppviglande syfte, säger Lennart Dahlin.
Den undersökning som Temo gjort på landets flygplatser var klar i början av maj. Birgitta Uppling säger att hon fick den 20 maj, som e-post i datorn.
Den har dock inte diarieförts som inkommen handling, vilket ska göras enligt de regler som gäller för statliga verk.
Bland personalen tror man att det kan bero på att den i själva verket är ett besvärande dokument för ledningen eftersom den visar en tydlig försämring av arbetsklimatet på flygplatsen. Den visar också att Midlanda är klart sämre än genomsnittet för LFV-flygplatser i landet.
En av de mest negativa upplevelserna är den otrygghetskänsla som infunnit sig hos de anställda. Flera trotjänare har avskedats och till stor del ersatts med tillfällig personal från Manpower. Även Maskinringen och ett externt städbolag har tagit över uppgifter som tidigare sköttes med egen LFV-personal.
Vi är 42 årsanställda idag och det går inte att driva flygplatsen med så låg bemanning utan att det får negativa konsekvenser i form av sjukskrivningar och ökad stress, säger Lennart Dahlin.
Birgitta Uppling försvarar detta med att man bara tar in extern arbetskraft vid korta tidpunkter.
Vid trafiktopparna morgon och kväll. Det är då vi behöver folk, säger hon.
Hon anser att arbetsmoralen och organisationen var dålig då hon tillträdde som chef och att det är sedan hon började jobbet för att strama upp organisationen som missnöjet ökat hos en del anställda.

Mer läsning

Annons