Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Styrka som håller på längden

/
  • Om det blir någon fortsättning med styrkelyftskarriären låter Jesper Claesson vara osagt.
  • Sveriges starkaste polis, Jesper Claesson, 39, från Sundsvall, tävlar först i SM i tyngdlyftning, sedan ställer han om helt och börjar träna inför Vasaloppet.
  • Som mest har Jesper Claesson lyft 300 kilo i marklyft och tagit brons på SM i styrkelyft. På helgens SM i Falun är hans ingångsvikt 250 kilo.
  • Rullskidor på. Nu är det konditionsträning som gäller fram till Vasaloppet.
  • Jesper Claesson gör ett lappkast och satsar på Vasaloppet efter styrkelyftskarriären.
  • 210 kilo ligger det på skivstången, ett

Sveriges starkaste polis ska nu göra ett lyft i sin idrottskarriär. För efter helgens SM-tävling i styrkelyft så gör Jesper Claesson ett lappkast och satsar på – Vasaloppet.

Annons

Tyngd efter tyngd läggs på skivstången. Fem kilo, 20 kilo, 20 igen… Till sist är hela skivstången full av olikfärgade rundlar. Jesper gör sig redo.

Och så lyfter han. Håller stången i ett fast grepp. Lyfter. Flera gånger. Under tävlingen granskar domare granskar varje rörelse. Men nu är det träningspass och när skivstången landar på golvet pustar Jesper ut. Nu måste han vila minst fem minuter innan han kan lyfta igen.

– Ja, det var 200, det var lätt som papper, säger Jesper och ler.

Själv är jag mest rädd att han ska tappa skivstången på mig där jag står och filmar och fotograferar.

Han beskriver sig själv som en energisk slitvarg och utpräglad tävlingsmänniska. Han är inställd på att ta medalj i SM på styrkelyft för seniorer i Falun som går av stapeln i valborgsmässohelgen.

– Jag ska gå in på svenskt rekord i mitt första lyft. 250 kilo blir min ingångsvikt på fredagen. Så där ska jag satsa hårt, säger Jesper.

Tror du att du kommer att ta det?

– Ja, det tror jag, säger han självsäkert. Jag har tagit det flera gånger på träning och jag brukar snäppa upp mig på tävlingar. Jag blir besviken om jag inte tar den vikten.

Jesper började styrketräna i 15-årsåldern som komplement till sin skid- och löpträning. Nu har han hållit på i 25 år med styrketräning med pass fem dagar i veckan. Den erfarenheten krävs för att komma upp i de flera hundra kilo som han lyfter.

– Man måste vara målmedveten och sträva framåt och ha en plan med det man ska göra, vara relativt skadefri och främst – tycka att det är kul.

– Jag är lite av en individualist. Jag har hållit på med lagidrotter också men jag tycker om det här att man kan påverka själv och inte är beroende av andra. Jag har spelat på elitnivå i golf också. Och pingis, jag är lite av en allätare. Jag tycker om bollar också men på något sätt så har jag fastnat för det här med styrkelyft och gemenskapen som är kring klubben SAK (Sundsvalls Atletklubb). Vi är ett härligt gäng och det föder framgång.

Till vardags är Jesper polis och jobbar numera som chef för utredningsavdelningen i Sundsvall. Tidigare har han många års erfarenhet av att jobba som ordningsvakt på krogar i stan.

– Jag har alltid tyckt om att jobba med människor och vara en del av samhället. Jag har varit polis nu i bra många år och trivs jättebra med det yrket.

Det är inte så att du får ta de farliga polisjobben där det krävs lite styrka?

– Haha, nä inte just nu men jag åkte polisbil för många år sedan och det klart det är ingen nackdel att ha lite extra styrka ibland men den största styrkan sitter nog i vokabulären och i sitt sätt att vara, säger Jesper, som också är Sveriges starkaste polis.

I fjol tävlade han i SM i styrkelyft för poliser och tog hem titeln.

– Jag ska faktiskt försöka försvara den titeln om bara några veckor på Polis SM i Lund. Det är riktigt hårt motstånd. Väldigt många poliser är fysiskt aktiva så det finns en hög standard även på Polis SM.

Styrka är alltså inget problem för honom, men direkt efter SM i Falun blir det andra bullar. Eller kost om man så vill. Då gör nämligen Jesper ett lappkast och lägger en del av styrketräningen på hyllan. I stället ska rullskidorna och löparskorna fram. Nästa utmaning heter – Vasaloppet.

Varför? Är ju den naturliga frågan...

– Det är en liten tokig kombination, men jag tycker om utmaningar och att sätta upp höga målsättningar för mig själv. Jag har bestämt mig för att ta en paus från den här tunga träningen, den sliter mycket på kroppen. Då tycker jag att Vasaloppet är en härlig utmaning.

Jesper har (naturligtvis) tränat även längdskidor på hög nivå ända till 16-årsåldern. För några år sedan tog han upp intresset igen och åkte Vasaloppet på sex timmar. Då vägde han över 100 kilo. Nu ska Jesper fokusera på konditionen för att prestera en ännu bättre tid på nästa års Vasalopp.

– Det är långt, det är nio mil. Jag gick ut lite för hårt då, det fick jag sota för den sista milen. Jag ska försöka ha ett litet annorlunda upplägg den här gången.

Vad krävs för att ställa om från styrka till uthållighet?

– Jag måste bygga upp min kondition, jag måste gå ner i vikt ett antal kilo, äta och framför allt träna annorlunda.

Han fortsätter med styrketräningen men ska göra betydligt fler repetitioner med lägre vikter för att få uthållighet i musklerna.

– Är det någonting som är viktigt under Vasaloppet så är det ju uthålligheten. Det är ett långt lopp, konstaterar han.

Kosten menar Jesper står för resultatet till 70 procent inom styrkesport. Som styrkelyftare äter man betydligt mera, och lite mer fett. Han äter kontinuerligt med max två timmars mellanrum. När han nu ska åka Vasaloppet blir det ungefär samma kost, men mindre fett och kolhydrater.

– Jag kommer nog att välja bort såser och onödiga saker som jag inte behöver nu när jag ska satsa på skidåkningen. Det kommer att resultera i att jag går ner i vikt, till att börja med tio kilo.

I dag väger Jesper ungefär 105 kilo, det är mycket vikt att bära på vid konditionsidrott.

– Jag vill inte vara någon fiskpinne så runt 90 kilo tänkte jag behålla.

Vi lämnar SAK:s lokaler och Jesper spänner på sig rullskidorna. Efter några vingliga stavtag på gång- och cykelbanan utanför Sporthallen så rullar det på riktigt bra.

– Ja det känns ganska härligt, jag är sugen på att köra kondition nu och göra om kroppen, säger han och tar en sväng till.

Som styrkelyftare tränar Jesper fyra till fem pass i veckan. Inför Vasaloppet blir det ännu flera.

– Det blir en sju-åtta träningstillfällen i veckan. Det blir fler pass men det är det jag tycker är härligt. Det är bara tiden som begränsar, jag skulle kunna träna hur mycket som helst, det är det bästa jag vet!

Är det inte lite nervöst inför Vasaloppet även om du har genomfört det en gång tidigare?

– Nej, jag ser det mest som en rolig grej, men det är långt. Nu vet jag hur jag ska lägga upp träningen inför det. Det känns bara roligt!

Mer läsning