Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sundsvalls vägar under luppen

Sundsvalls kommuns dåliga vägar kartläggs just nu. Vintern har tagit hårt på det redan slitna vägnätet och sommarens arbeten blir bara en skrapning på ytan. — Vi ser det här som ett mellanår på grund av budetläget, säger områdeschefen Lars Rudin på fastighetskontoret.

Annons
Potthåll, vägsprickor och rena \"väghaverier\" är inte en ovanlig syn i Sundsvalls kommuns olika bostadsområden.
Vägarna blir, kort sagt, lite sämre för varje år. Eller vår, för den delen. Det är då problemen märks allra mest.
Vi försöker inte sänka ribban, men visst är det lite kapitalförstöring i det hela när man inte kan underhålla vägarna som man skulle önska, säger Lars Rudin.
Han är en av fyra vägområdeschefer på fastighetskontoret, med ansvar för det de norra delarna av Sundsvalls kommun. Tillsammans med Lars Karlsson på NCC inventerar han just nu vägnätet.
Och det är ingen munter syn. ST följer med på en besiktningstur längs Norra vägen, från Bydalen i söder till Finsta i norr med en avstickare till Birsta. Och det blir många anmärkningar.
Problemet är att vi har för lite pengar i år. Till att börja med har vi en miljon för driftsunderhållet. Sedan har vi tre miljoner kvar ur investeringsbudgeten. Men det är inte särskilt mycket med tanke på hur mycket som skulle behöva göras, säger han.
Lars Rudin beskriver läget så här. Genom att det inte sker något planlagt underhåll att tala om, där vägarnas slitlager (översta skiktet av asfalten) läggs om med jämna mellanrum, blir slitaget på vägarna till slut för hårt.
Följden blir att vatten tränger ner i själva vägkroppen med svårartade vägskador som följd.
Till slut finns det inget annat att göra än att fräsa bort allting och lägga på ny asfalt. Och det kostar väldigt mycket pengar, säger han.
I maj ska en prioriteringslista för samtliga vägområden vara klar. Vägavdelningen kommer därefter sammnställa och prioritera vilka vägar som ska åtgärdas. Och vilka problem som får vänta. Först därefter startar vägarbetena. Tills dess sker det bara akuta lagningar av de mest svårartade potthålen.
För ett antal år sedan konstaterades att det skulle behövas 200 miljoner kronor för att få vägnätet i toppskick.
Nästa år får vi tio miljoner att jobba med. Men egentligen skulle vi behöva de pengarna nu. Det är så enkelt att om vi väntar längre så får vi mindre för pengarna, säger Lars Rudin.

Mer läsning

Annons