Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sundsvallsflyg tvingades ställa in fem avgångar

/

Ett tekniskt fel på Sundsvallsflygs maskin på sträckan Bromma-Midlanda i torsdags ledde till flera inställda avgångar. – Tråkigt när sådant här händer, men säkerheten tummar man inte på, säger platschef Christina Rylander-Bergqvist.

Annons
Torsdagens problem drabbade drygt 200 resenärer. Totalt fick tre avgångar från Stockholm och två från Sundsvall ställas in.
Jag lider med resenärerna och har förståelse för att det blev besvärligt. En del hade möten inbokade eller skulle på födelsedagskalas, säger Christina Rylander-Bergqvist.
De passagerare som hade ombokningsbara biljetter erbjöds andra lösningar. En del bokades om till andra bolag och några fick hyrbil. Vid åttatiden i går kväll avgick även en buss från Bromma till Sundsvall.
För de som köpt lågprisbiljetter, så kallade röda avgångar, var det värre. Många av dem fick lösa hemresan på egen hand eller övernatta i Stockholm. I efterhand kan de få pengarna tillbaka för biljetten, men någon ersättning för extrakostnader får de inte.
Har man betalat 297 kronor för en biljett kan man inte ställa samma krav som den som har betalat 1 100 kronor för biljett som är ombokningsbar. Det står i villkoren, och de godkänner man redan när man bokar.
En del resenärer ansåg att informationen om de inställda avgångarna kom sent.
Man ställer inte in ett flyg rakt av, utan först försöker man att lösa problemet. Därför kunde vi inte lämna besked tidigare än vi gjorde, säger Christina Rylander-Bergqvist.
Samtidigt vill hon betona att förseningar och inställda avgångar hör till ovanligheterna.
Vi har gjort över 1 000 flygningar på sträckan och av dessa kommer 9697 procent i tid.

Mer läsning

Annons