Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Superkondensatorn som bilbranschen längtar efter

/
  • Superkondensatorn testas för fullt i en specialbyggd prototyp. Nicklas Blomquist hoppas att den ska vara helt färdigutvecklad om ett år.
  • Varje cell i kondensatorn består pappersark som är bestruken med grafit. I forskningsarbetet ingår det att hitta rätt tjock tjocklek så att atomerna kan lagra energin vid inbromsning.
  • Kondensatorn är uppbyggd med celler som staplas för att nå önskad systemspänning.

Världens bilmärken riktar nu sina blickar mot Mittuniversitet i Sundsvall.
Deras forskningsprojekt kring superkondensatorer skulle teoretiskt kunna minska bränsleförbrukningen i bilarna med upp till 25 procent.
– Nästa år har vi en prototyp helt utvecklad och inom några år finns det en kommersiell produkt ute på marknaden, hoppas doktoranden Nicklas Blomquist, 27 år.

Annons

På Sundsvallsföretaget STT Emtec AB bedrivs utvecklingsarbetet.

Nicklas Blomquist visar prototypen, en fyrhjulig konstruktion, som han har konstruerat tillsammans med kollegorna på företaget. Den består av en vanlig bilmotor som är sammanfogad med en elmotor och kondensator.

När ekipaget bromsar frigörs det energi som via elmotor och generator laddar upp kondensatorn. I princip samma teknik används i hybridbilar men med skillnaden att det där används batterier i stället.

– Nackdelen med batterier är att de inte hinner ta upp bromsenergin. De är också dyrare och har dessutom inte samma livslängd som kondensatorn. Och vi räknar med att den kommer att vara mer kostnadseffektiv, säger Niclas Blomqvist.

Kondensatorer används sedan länge, även inom bilindustrin i en blygsam omfattning. De fungerar i princip som ett batteri med en kortare lagringstid. Ett slags skafferi, enkelt utryckt.

Men innehållet består av brandfarliga ämnen och vissa är förbjudna i bland annat Japan. Därför har bilindustrin tvekat att använda dem.

På Mittuniversitet jobbas det med att utveckla en miljövänlig teknik med bland annat saltvatten i stället för brandfarliga kemikalier. Dessutom används cellulosa från skogsråvara som komponenter i superkondensatorn.

Innehållet består av flera skikt med papper som har bestrukits med grafit och kol. Det handlar om nanoteknik, även kallad atomslöjd. Nanoforskningen resulterade i nobelpriset i fysik år 2010.

– Vi pratar om partiklar som är endast miljondels millimeter i storlek. Det är ungefär storleken på en atom, förklarar Niklas Blomqvist.

När det tillförs elenergi lagras energin i kondensdatorn under en kort tid. Nästa år kommer kondensorn att visas upp och ska ge en effekt på 15 kilowatt. Det är tillräckligt för att bilen ska kunna starta och åka i väg en kortare bit, exempelvis vid att trafikljus.

Med körning i framför allt stadsmiljöer innebär det stora besparingar. En miljövänlig personbil som i dag drar en halv liter per mil skulle kunna minska förbrukningen med en deciliter med superkondensator. Det är extremt stora siffror i bilbranschen.

Niklas Blomqvist reser runt i världen och berättar om sin forskning. Och han är övertygad om att det snart finns en produkt som även kan eftermonteras i en vanlig bil.

– Hybridbilarna säljs för att de har skattemässiga fördelar. Men i själva verket utnyttjar de inte sin fulla potential och har i många fall endast en liten positiv påverkan på miljön, säger Nicklas Blomquist som är en hängiven motorentusiast, han tävlar i dragracing.

Och mamma Christina från Sundsvall är en av landets profiler i sporten.

– Började skruva som liten pojke, det har jag haft med mig i hela livet. Hängde här på STT Emtec redan som sexåring. Nu har jag eget rum och månadslön, slutar han.

Mer läsning

Annons